I am Traveller, Seeking The Truth

“Rasulullah SAW bersabda : “Allah ‘Azza Wajalla berfirman (hadits qudsi): “Kasih sayangKu mengalahkan kemurkaanKu.”



Salam.. Apa khabar sahabat-sahabat semua? Dah lama rasanya daiemuda tak "berinteraksi" dengan kalian.. Alhamdulillah. paper 1st bg semester last modul hadith dah berlangsung pg tadi.. Alhamdulillah, walaupun beberapa minggu ni hati sangat-sangat bercelaru,teruji.. tapi semuanya khair insya Allah.. daripada 3 jilid nota exam, hanya 1 jilid yg daiemuda baca..Daripada 2 jam ½ masa yang diberikan untuk menjawab soalan, hanya 45 minit je daiemuda manfaatkan..Rasa bosan, tak de semangat nak jawab lama.. Jawab ala kadar je.. Apapun terima kasih pada yuyun dan dayah , mudahan kalian berdua dapat menjawabnya dengan baik ;-)

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." Surah Al-Baqarah Ayat 216

Semasa membelek nota-nota exam, malam tadi.. banyak hadith-hadith dan ayat Al-Quran yang daiemuda telah baca berkenaan sesuatu perkara yang kita suka, mahu, sayang.. tapi tak semestinya ia baik..Dan tak semestinya apa yang kita rasakan baik untuk kita ia semestinya baik untuk kita.. Hati rasa sayu, hiba… Sememangnya inilah manusia, buta dalam menilai hakikat sebenar kehendak dan keperluan dirinya..Merasakan kebaikan yang dilakukannya harus dibalas setimpal dgn pengorbanan yang dia dah lakukan..sedangkan dia tidak mengerti bahawa segala apa yang bakal dikurniakan oleh Allah kepadanya melebihi dari apa yang dimintanya.. Ya Allah, kuatkanlah aku..

hati bertambah pilu lagi bila membaca kisah pengorbanan Abu Bakar demi kekasihnya Rasulullah s.a.w.. Beliau sanggup melakukan apa sahaja untuk menyokong dan mendokong perjuangan Rasulullah s.a.w sehinggakan segala harta yang dimilikinya di habiskan semata-mata mengharpkan redha Allah dan Rasul..Ini sama sekali menyebabkan Umar r.,a mahu berlumba-lumba dan mahu mengatasi Abu Bakar r.a..

Umar berjumpa Rasulullah s.a.w kerana mahu menafqahkan harta-harta yg dimilikinya kepada Rasulullah utk tujuan berhijrah. Apabila ditanya Rasulullah s.a.w : "Apakah yg tinggal utk keluargamu wahai Umar?, umar menjawab :"Seumpama apa yang aku berikan padamu". Kemudian datang Abu Bakar dan menyerahkan apa yang ada ditangannya. Maka Rasulullah s.a.w bertanya soalan yg sama kpd Abu bakar. Abu Bakar menjawab :"Hanya Allah dan rasulnya".. kata Umar "Inilah, sampai sekarang, aku takkan dapat menandinginya"

Sebagai muhasabah bersama.. Lakukan sesuatu dengan penuh keikhlasan. Letakkan redha dan pasrah hanya pada Allah Rabbul Izzati..kuatkan hati, cekalkan hati..Nasrullah menantimu.. Percaya dan percayalah, Allah maha adil dan mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambanya.. Masakan tidak, kerana dialah mencipta dan member kita ruang dab peluang untuk terus bernafas dimuka bumi ini..

….Ghurfatul Mahabbah…,

28/04/2009 : 1.30pm

Powered By Blogger

My Profile

Kelantan, Malaysia
Maahad Rahmaniah,Kelantan (1997-2002) Darul Quran,JAKIM (2003-2006) SarjanaMuda UK Malaysia (2006-2009) Ijazah BA & AQ, Syria (Mei-Nov09) Sarjana UK Malaysia (Dec2009-Dec2010) PHD UMalaya / Jordan (2012-2014)

PERHATIAN

Salam..

sape ye pandai buat read more -:), tolong ajar ye..

erm, blog ana ni kalau nak tgok artikel penuh kena klik pada tajuk..

About this blog


1) Pemikiran dan Metodologi Dr Nuruddin Itr dalam penulisan kitab Manhaj al-Naqd (PHD)


2) Sejauhmana Keprihatinan Syeikh al-Albani terhadap Syawahid Imam al-Tirmizi. Kajian Terhadap Metodologi Antara Keduanya (MA)


3) Hukmul Ahadith allati Sakata a'nhu Abi Daud : Wahukmuhu lil Syeikh Albani (BA)


- Cadangan Proposal :

Penggunaan Kalimah Allah dikalangan Non Muslim menurut perspektif Al-Quran dan Al-Sunnah

Kalau sahabat-sahabat ada bahan, bagila kat ana ye. TQ





Biicara Ukhuwwah

Sahabat Seperjuangan