I am Traveller, Seeking The Truth

“Rasulullah SAW bersabda : “Allah ‘Azza Wajalla berfirman (hadits qudsi): “Kasih sayangKu mengalahkan kemurkaanKu.”


"tak perlulah pergi ke Jordan, masuk je Universiti dalam negara..Jauh Jordan tu.. Abah dan mama bukan tak bagi pergi.. ada ape2 berlaku, susah kami nak bantu nanti..ada pe2 berlaku kat kampung pun susah khadijah nak balik nanti".. 2 minggu lagi daftar je masuk UKM, masuk university yang dekat dengan family.. Kata Puan Rahmah. Risau memikirkan keselamatan anak gadisnya mahu merantau jauh meninggalkan keluarga.. "Tapi, fahamilah aku ibu.. aku mahu kesana" bisik khadijah dalam esak tangisnya.. Akhirnya dia terlena bersama mimpi indah yang tak kesampaian..

………………………………………………………………………………………

Jam 10 am tadi (28/04/2009) tiket ke bumi syam telah menjadi miliknya.. Baru semalam, dia membayar sepenuhnya RM2670 bagi harga tiket tersebut.. Bermacam-macam perasaan menjelma. Seronok? Gembira? Em..kenapa aku mesti berperasaan macam ni? Monolog khadijah dalam dirinya..Apa yang memenuhi ruang hatinya sekarang adalah kesedihan, sayu dan hiba.. "Kenapa perlu macam ni? Sepatutnya aku rasa gembira..teruja.. Impianku dari kecil dah tercapai..seawal darjah 3, ku coretkan impian mahu ke bumi Syam.."

Hatinya sangat-sangat bercelaru..Tak sanggup meninggalkan ayah dan mamanya.. adik beradik, sahabat-sahabat dan kampung halaman. "Adakah aku mampu bertahan selama 1 tahun di sana?" "Apakah aku kuat untuk meninggalkan mereka semua?""Adakah aku akan ketemui insan-insan yang sebaik sahabat-sahabatku sekarang? …Adakah aku.. Adakah aku.. Final exam yang sedang dihadapinya sekarang, lansung tidak memberikan apa-apa kesan pada dirinnya..Nota-nota exam masih tak disiapkan..Discussion group? Juga tak dibuat lagi.."Exam pagi esok? Tengoklah..nantilah aku studi"..detik hatinya lagi..

...................................

Teringat kembali detik 3 tahun yang lepas. Segala persiapan untuk ke Jordan telah dibuat.. Tinggal bebrapa minggu lagi dia dan beberapa sahabat akan terbang meninggalkan keluarga tercinta untuk ke Jordan demi menagih secebis redha Ilahi untuk mencari dan menimba ilmuNya di bumi Anbiya' ..Tapi, pada suatu petang... " keselamatan tak terjamin berada disana kalau tiada "teman"..Takkan sama, walaupun ramai kawan-kawan muslimat yang pergi bersama.." Kata ibunya..Kalau dah ada "teman" nanti, pergilah kesana..Khadijah tersentak.. Tak disangkanya impiannya selama ini akan musnah dalam sekelip mata..

Kesannya.. hamper 15 bulan, dia tidak mampu memberikan tumpuan sepenuhnya untuk belajar.. belajar hanya ala kadar, memenuhi hasrat dan keinginan Ibubapanya yang mahu melihat dirinya menamatkan Ijazah di UKM.. Disaat sahabat-sahabat lain bertungkus lumus belajar, menyiapkan esemen, nota-nota exam..tapi, dia tetap begitu.. masih termenung, melayan perasaan.. Setiap masa, hatinya mencari jalan dan alasan mahu keluar dari Perbukitan Ilmu UKM..Pendek kata, bila-bila masa dia berhasrat untuk resign daripada UKM..

.................................

Alhamdulillah..sedikit sebanyak kerinduan kepada o.sea dapat dilupakan. Bilamana dirinya diberi peluang oleh Allah utk bergandingan bahu bersama sahabat-sahabat seperjuangan dalam merealisasikan matlamat mewujudkan biah solehah di UKM..Kesibukannya dengan study, gerak kerja persatuan, gerak kerja SIPUT mengaburkan sedikit kerinduan itu.. "Ya Allah..semua yang berlaku ada ketentuannya..Mudahan-mudahan pengorbananku yang sekecil ini, mampu memberikanku impak yang maksima pada masa-masa akan datang.."

"Khadijah tak nak hadiah lagi utk semester ni dan akan datang, tapi benarkan khadijah pergi o.sea..tolong benarkan walaupun hanya sekejap"Kata khadijah bila bapanya menelefonnya untuk menayakan hadiah sempena resultnya yang agak cemerlang pada semester 3/2008..Bapanya terdiam.."insya Allah, kalau ada rezeki pergilah nanti"..Itulah Haji Jusoh. Seorang yang sangat berlemah lembut dan bertolak ansur dengan anak-anak gadisnya..Dia banyak memberikan dorongan dan motivasi terhadap anak-anaknya untuk terus belajar dan mencapai kecermelangan dalam setiap exam yang dihadapi..

....................................

Terima kasih ayah..terima kasih mama..Terima kasih diatas hadiah yang cukup bermakna ini..Insya Allah, khadijah akan memanfaatkan sepenuhnya kepercayaan dan peluang yang ayah dan mama berikan. Doakan anakmu ini di beri kekuatan untuk mengutip secebis ilmu Al-Quran, Hadith dan Bahasa Arab disana nanti..12 hari lagi, bumi syria bakal ku tawan.. Insya Allah.. Tuhanku, berilah aku peluang untuk membalas segala pengorbanan kalian.. Buat sahabat-sahabatku sayang,kenangan bersama kalian kan kuabadikan selama-lamanya..Apa yang penting, ingatan sesama kita dalam doa kan? Ya Allah, berkatilah kehidupan kami semua… Aku sayang kalian..


 

Ghurfatul Mahabbah

29/04/2009 : 12.18am

 

My Profile

Kelantan, Malaysia
Maahad Rahmaniah,Kelantan (1997-2002) Darul Quran,JAKIM (2003-2006) SarjanaMuda UK Malaysia (2006-2009) Ijazah BA & AQ, Syria (Mei-Nov09) Sarjana UK Malaysia (Dec2009-Dec2010) PHD UMalaya / Jordan (2012-2014)

PERHATIAN

Salam..

sape ye pandai buat read more -:), tolong ajar ye..

erm, blog ana ni kalau nak tgok artikel penuh kena klik pada tajuk..

About this blog


1) Pemikiran dan Metodologi Dr Nuruddin Itr dalam penulisan kitab Manhaj al-Naqd (PHD)


2) Sejauhmana Keprihatinan Syeikh al-Albani terhadap Syawahid Imam al-Tirmizi. Kajian Terhadap Metodologi Antara Keduanya (MA)


3) Hukmul Ahadith allati Sakata a'nhu Abi Daud : Wahukmuhu lil Syeikh Albani (BA)


- Cadangan Proposal :

Penggunaan Kalimah Allah dikalangan Non Muslim menurut perspektif Al-Quran dan Al-Sunnah

Kalau sahabat-sahabat ada bahan, bagila kat ana ye. TQ





Biicara Ukhuwwah

Sahabat Seperjuangan