I am Traveller, Seeking The Truth

“Rasulullah SAW bersabda : “Allah ‘Azza Wajalla berfirman (hadits qudsi): “Kasih sayangKu mengalahkan kemurkaanKu.”


"tak perlulah pergi ke Jordan, masuk je Universiti dalam negara..Jauh Jordan tu.. Abah dan mama bukan tak bagi pergi.. ada ape2 berlaku, susah kami nak bantu nanti..ada pe2 berlaku kat kampung pun susah khadijah nak balik nanti".. 2 minggu lagi daftar je masuk UKM, masuk university yang dekat dengan family.. Kata Puan Rahmah. Risau memikirkan keselamatan anak gadisnya mahu merantau jauh meninggalkan keluarga.. "Tapi, fahamilah aku ibu.. aku mahu kesana" bisik khadijah dalam esak tangisnya.. Akhirnya dia terlena bersama mimpi indah yang tak kesampaian..

………………………………………………………………………………………

Jam 10 am tadi (28/04/2009) tiket ke bumi syam telah menjadi miliknya.. Baru semalam, dia membayar sepenuhnya RM2670 bagi harga tiket tersebut.. Bermacam-macam perasaan menjelma. Seronok? Gembira? Em..kenapa aku mesti berperasaan macam ni? Monolog khadijah dalam dirinya..Apa yang memenuhi ruang hatinya sekarang adalah kesedihan, sayu dan hiba.. "Kenapa perlu macam ni? Sepatutnya aku rasa gembira..teruja.. Impianku dari kecil dah tercapai..seawal darjah 3, ku coretkan impian mahu ke bumi Syam.."

Hatinya sangat-sangat bercelaru..Tak sanggup meninggalkan ayah dan mamanya.. adik beradik, sahabat-sahabat dan kampung halaman. "Adakah aku mampu bertahan selama 1 tahun di sana?" "Apakah aku kuat untuk meninggalkan mereka semua?""Adakah aku akan ketemui insan-insan yang sebaik sahabat-sahabatku sekarang? …Adakah aku.. Adakah aku.. Final exam yang sedang dihadapinya sekarang, lansung tidak memberikan apa-apa kesan pada dirinnya..Nota-nota exam masih tak disiapkan..Discussion group? Juga tak dibuat lagi.."Exam pagi esok? Tengoklah..nantilah aku studi"..detik hatinya lagi..

...................................

Teringat kembali detik 3 tahun yang lepas. Segala persiapan untuk ke Jordan telah dibuat.. Tinggal bebrapa minggu lagi dia dan beberapa sahabat akan terbang meninggalkan keluarga tercinta untuk ke Jordan demi menagih secebis redha Ilahi untuk mencari dan menimba ilmuNya di bumi Anbiya' ..Tapi, pada suatu petang... " keselamatan tak terjamin berada disana kalau tiada "teman"..Takkan sama, walaupun ramai kawan-kawan muslimat yang pergi bersama.." Kata ibunya..Kalau dah ada "teman" nanti, pergilah kesana..Khadijah tersentak.. Tak disangkanya impiannya selama ini akan musnah dalam sekelip mata..

Kesannya.. hamper 15 bulan, dia tidak mampu memberikan tumpuan sepenuhnya untuk belajar.. belajar hanya ala kadar, memenuhi hasrat dan keinginan Ibubapanya yang mahu melihat dirinya menamatkan Ijazah di UKM.. Disaat sahabat-sahabat lain bertungkus lumus belajar, menyiapkan esemen, nota-nota exam..tapi, dia tetap begitu.. masih termenung, melayan perasaan.. Setiap masa, hatinya mencari jalan dan alasan mahu keluar dari Perbukitan Ilmu UKM..Pendek kata, bila-bila masa dia berhasrat untuk resign daripada UKM..

.................................

Alhamdulillah..sedikit sebanyak kerinduan kepada o.sea dapat dilupakan. Bilamana dirinya diberi peluang oleh Allah utk bergandingan bahu bersama sahabat-sahabat seperjuangan dalam merealisasikan matlamat mewujudkan biah solehah di UKM..Kesibukannya dengan study, gerak kerja persatuan, gerak kerja SIPUT mengaburkan sedikit kerinduan itu.. "Ya Allah..semua yang berlaku ada ketentuannya..Mudahan-mudahan pengorbananku yang sekecil ini, mampu memberikanku impak yang maksima pada masa-masa akan datang.."

"Khadijah tak nak hadiah lagi utk semester ni dan akan datang, tapi benarkan khadijah pergi o.sea..tolong benarkan walaupun hanya sekejap"Kata khadijah bila bapanya menelefonnya untuk menayakan hadiah sempena resultnya yang agak cemerlang pada semester 3/2008..Bapanya terdiam.."insya Allah, kalau ada rezeki pergilah nanti"..Itulah Haji Jusoh. Seorang yang sangat berlemah lembut dan bertolak ansur dengan anak-anak gadisnya..Dia banyak memberikan dorongan dan motivasi terhadap anak-anaknya untuk terus belajar dan mencapai kecermelangan dalam setiap exam yang dihadapi..

....................................

Terima kasih ayah..terima kasih mama..Terima kasih diatas hadiah yang cukup bermakna ini..Insya Allah, khadijah akan memanfaatkan sepenuhnya kepercayaan dan peluang yang ayah dan mama berikan. Doakan anakmu ini di beri kekuatan untuk mengutip secebis ilmu Al-Quran, Hadith dan Bahasa Arab disana nanti..12 hari lagi, bumi syria bakal ku tawan.. Insya Allah.. Tuhanku, berilah aku peluang untuk membalas segala pengorbanan kalian.. Buat sahabat-sahabatku sayang,kenangan bersama kalian kan kuabadikan selama-lamanya..Apa yang penting, ingatan sesama kita dalam doa kan? Ya Allah, berkatilah kehidupan kami semua… Aku sayang kalian..


 

Ghurfatul Mahabbah

29/04/2009 : 12.18am

 



Salam.. Ape khabar semua? Apepun semoga kita semua didalam rahmat dan kasih sayang Allah..Harini, daiemuda mencari dalil-dalil daripada Al-Quran dan Al-Hadith berkenaan Jihad.. Laungan penuh bersemangat dan bertenaga mengajak kepada Jihad kali kedengaran oleh aktivis-aktivis yang sinonim dengan perjuangan Islam.. Para jundullah sering di suapkan dengan kata-kata semangat dan perangsang agar terus bertahan dan thabat dalam Saff demi menegakkan Islam.. Tetapi, sebenarnya adakah kita betul-betul sudah jelas dan memahami Jihad dalam erti kata yang sebenarnya? Apakah kita benar-benar berintima' dengan perjuangan yang menepati garis panduan Allah dan Rasul? Insya Allah..mudahan-mudahan mutiara 1, mutiara 2 yang telah daiemuda publishkan sebelum ini mampu memberi sedikit perkongsian ilmu dengan sahabat-sahabat pengunjung…

 
 

Apakah Definisi Jihad :

Kamus Dewan: Perang suci melawan orang-orang kafir kerana mempertahankan agama Islam. Perang sabil dalam sejarah Islam adalah peperangan antara Islam dan Musyrikin

Ibn Hajar Al-Asqalani dan pendapat para muhaditin: Jihad secara syarie ialah mencurah segala kesungguhan di dalam memerangi orang-orang kafir, dan jihad itu dilakukan dengan tangan, harta, lisan dan hati.

Wahbah al-Zuhailiy: Definisi jihad yang paling tepat dari sudut syariat ialah mencurah segala tenaga dan keupayaan di dalam memerangi orang-orang kafir dan menahan serangan mereka dengan jiwa, harta dan lisan


 

Dalil daripada Al-Quran dan Al-Sunnah :

Maksudnya "Dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya, dan ketahuilah Allah beserta orang-orang bertaqwa.


 

Dalil daripada Hadith :

عن أنس بن مالك رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال ( لغدوة في سبيل الله أو روحة خير من الدنيا وما فيها

Maksudnya: Daripada Anas bin Malik radhiallahu 'anh berkata, Rasulullah s.a.w bersabda: 'Berada (di medan jihad) di jalan Allah di waktu pagi atau petang adalah lebih baik daripada dunia dan segala isinya.


 

Keterangan ringkas hadith:-

Hadith di atas menjelaskan tentang kelebihan berjihad di jalan Allah. Jihad yang di maksudkan ialah jihad peperangan melawan orang-orang kafir di medan perang. Menerusi hadith di atas, Rasulullah s.a.w menjelasakan bahawa perbandingan kelebihan orang yang turun berperang adalah lebih baik daripada nikmat dunia dan segala isinya.


 

Huraian hadith:-

Ibn Daqiq al-'Id rahimahullah, keutamaan jihad sebagai lebih baik daripada dunia dan segala isinya di dalam hadith di atas dapat di fahami dari dua sudut:

  1. Keutamaannya adalah ghaib daripada pengetahuan manusia lalu dibandingkannya dengan sesuatu yang dapat diukur oleh indera, yakni dunia dan segala isinya. Dengan perbandingan ini seseorang itu dapat mengukur betapa besarnya keutamaan jihad di jalan Allah.
  2. Keutamaannya diukur dengan segala kebaikan dunia dan isinya, dimana seandainya seseorang memiliki segala kebaikan dunia dan isinya lalu ia menyedekahkannya dalam rangka ketaatan kepada Allah, nescaya amalan jihad tetap lebih utama darjatnya dan lebih tinggi manfaatnya daripada amalan sedekahnya itu.


     

Pengajaran Hadith

1) Jihad itu merupakan satu amalan yang dituntut dalam Islam dan memiliki darjat yang tinggi disisi Allah

2) Allah menjanjikan ganjaran pahala yang besar kepada hambanya yang keluar berjihad ke jalanNya.

3) Setiap perkara yang berkaitan dengan jihad ianya berhubung kait dengan syahid.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Rujukan :

  1. Al-Quran, At-Taubah 9 : 36- Semua terjemahan ayat al-Quran dalam tulisan ini berdasarkan Tafsir Pimpinan Al-Rahman kepada pengertian al-Quran. Edisi !5 ( Kuala Lumpur: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, Pusat Islam Malaysia, 1998).
  2. Al-Bukhari, Shahih al-Bukhari, Kitab Jihad dan Ekspedisi Perang, Bab keluar berjihad di waktu pagi dan petang. No. 2639.
  3. Terjemahan maksud hadith oleh Hafiz Firdaus Abdullah dalam buku beliau Apakah Jihad di Jalan Allah? Buku 1: Definisi, Kepentingan dan Kemuliaan Jihad. Hlm. 29. Johor: Jahabersa.
  4. Al-Syaukani. Nail
    al-Authar Syarh Muntaqa al-Akhbar min Ahadits Sayyid al-Akhyar.  

    P/s : Semua "MUTIARA" yang di publishkan dalam blog ni, adalah berdasarkan kajian daiemuda setelah di semak oleh lectures ;-)



Salam.. Apa khabar sahabat-sahabat semua? Dah lama rasanya daiemuda tak "berinteraksi" dengan kalian.. Alhamdulillah. paper 1st bg semester last modul hadith dah berlangsung pg tadi.. Alhamdulillah, walaupun beberapa minggu ni hati sangat-sangat bercelaru,teruji.. tapi semuanya khair insya Allah.. daripada 3 jilid nota exam, hanya 1 jilid yg daiemuda baca..Daripada 2 jam ½ masa yang diberikan untuk menjawab soalan, hanya 45 minit je daiemuda manfaatkan..Rasa bosan, tak de semangat nak jawab lama.. Jawab ala kadar je.. Apapun terima kasih pada yuyun dan dayah , mudahan kalian berdua dapat menjawabnya dengan baik ;-)

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." Surah Al-Baqarah Ayat 216

Semasa membelek nota-nota exam, malam tadi.. banyak hadith-hadith dan ayat Al-Quran yang daiemuda telah baca berkenaan sesuatu perkara yang kita suka, mahu, sayang.. tapi tak semestinya ia baik..Dan tak semestinya apa yang kita rasakan baik untuk kita ia semestinya baik untuk kita.. Hati rasa sayu, hiba… Sememangnya inilah manusia, buta dalam menilai hakikat sebenar kehendak dan keperluan dirinya..Merasakan kebaikan yang dilakukannya harus dibalas setimpal dgn pengorbanan yang dia dah lakukan..sedangkan dia tidak mengerti bahawa segala apa yang bakal dikurniakan oleh Allah kepadanya melebihi dari apa yang dimintanya.. Ya Allah, kuatkanlah aku..

hati bertambah pilu lagi bila membaca kisah pengorbanan Abu Bakar demi kekasihnya Rasulullah s.a.w.. Beliau sanggup melakukan apa sahaja untuk menyokong dan mendokong perjuangan Rasulullah s.a.w sehinggakan segala harta yang dimilikinya di habiskan semata-mata mengharpkan redha Allah dan Rasul..Ini sama sekali menyebabkan Umar r.,a mahu berlumba-lumba dan mahu mengatasi Abu Bakar r.a..

Umar berjumpa Rasulullah s.a.w kerana mahu menafqahkan harta-harta yg dimilikinya kepada Rasulullah utk tujuan berhijrah. Apabila ditanya Rasulullah s.a.w : "Apakah yg tinggal utk keluargamu wahai Umar?, umar menjawab :"Seumpama apa yang aku berikan padamu". Kemudian datang Abu Bakar dan menyerahkan apa yang ada ditangannya. Maka Rasulullah s.a.w bertanya soalan yg sama kpd Abu bakar. Abu Bakar menjawab :"Hanya Allah dan rasulnya".. kata Umar "Inilah, sampai sekarang, aku takkan dapat menandinginya"

Sebagai muhasabah bersama.. Lakukan sesuatu dengan penuh keikhlasan. Letakkan redha dan pasrah hanya pada Allah Rabbul Izzati..kuatkan hati, cekalkan hati..Nasrullah menantimu.. Percaya dan percayalah, Allah maha adil dan mengetahui apa yang terbaik untuk hamba-hambanya.. Masakan tidak, kerana dialah mencipta dan member kita ruang dab peluang untuk terus bernafas dimuka bumi ini..

….Ghurfatul Mahabbah…,

28/04/2009 : 1.30pm



Bersifat Global dan menyeluruh

Ciri-ciri politik Islam serta dasar-dasarnya telah menjadikan sistem politik Islam itu sebagai satu sistem yang global. Segala undang-undang dan peraturannya sesuai bagi setiap masa dan tempat. Ini adalah kerana undang-undang Islam itu meliputi segala kepentingan dan keperluan serta memberi faedah dan manfaat kepada manusia. Ini adalah kerana undang-undang dan peraturan itu kesemuanya datang daripada Allah Yang Maha Bijaksana lagi Maha Mengetahui bagi segala sesuatu yang telah, sedang dan akan berlaku.



Firman Allah:

Maksudnya: "Padahal Al-Quran itu tidak lain hanyalah peringatan bagi umat manusia seluruhnya."

 
 

Hadith Nabi s.a.w pula ialah:

حَدَّثَنَا أَبُو الرَّبِيعِ الْعَتَكِيُّ وَقُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ كِلَاهُمَا عَنْ حَمَّادِ بْنِ زَيْدٍ وَاللَّفْظُ لِقُتَيْبَةَ حَدَّثَنَا حَمَّادٌ عَنْ أَيَّوبَ عَنْ أَبِي قِلَابَةَ عَنْ أَبِي أَسْمَاءَ عَنْ ثَوْبَانَ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِنَّ اللَّهَ زَوَى لِي الْأَرْضَ فَرَأَيْتُ مَشَارِقَهَا وَمَغَارِبَهَا وَإِنَّ أُمَّتِي سَيَبْلُغُ مُلْكُهَا مَا زُوِيَ لِي مِنْهَا وَأُعْطِيتُ الْكَنْزَيْنِ الْأَحْمَرَ وَالْأَبْيَضَ وَإِنِّي سَأَلْتُ رَبِّي لِأُمَّتِي أَنْ لَا يُهْلِكَهَا بِسَنَةٍ عَامَّةٍ وَأَنْ لَا يُسَلِّطَ عَلَيْهِمْ عَدُوًّا مِنْ سِوَى أَنْفُسِهِمْ فَيَسْتَبِيحَ بَيْضَتَهُمْ وَإِنَّ رَبِّي قَالَ يَا مُحَمَّدُ إِنِّي إِذَا قَضَيْتُ قَضَاءً فَإِنَّهُ لَا يُرَدُّ وَإِنِّي أَعْطَيْتُكَ لِأُمَّتِكَ أَنْ لَا أُهْلِكَهُمْ بِسَنَةٍ عَامَّةٍ وَأَنْ لَا أُسَلِّطَ عَلَيْهِمْ عَدُوًّا مِنْ سِوَى أَنْفُسِهِمْ يَسْتَبِيحُ بَيْضَتَهُمْ وَلَوْ اجْتَمَعَ عَلَيْهِمْ مَنْ بِأَقْطَارِهَا أَوْ قَالَ مَنْ بَيْنَ أَقْطَارِهَا حَتَّى يَكُونَ بَعْضُهُمْ يُهْلِكُ بَعْضًا وَيَسْبِي بَعْضُهُمْ بَعْضًا

و حَدَّثَنِي زُهَيْرُ بْنُ حَرْبٍ وَإِسْحَقُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ وَمُحَمَّدُ بْنُ الْمُثَنَّى وَابْنُ بَشَّارٍ قَالَ إِسْحَقُ أَخْبَرَنَا و قَالَ الْآخَرُونَ حَدَّثَنَا مُعَاذُ بْنُ هِشَامٍ حَدَّثَنِي أَبِي عَنْ قَتَادَةَ عَنْ أَبِي قِلَابَةَ عَنْ أَبِي أَسْمَاءَ الرَّحَبِيِّ عَنْ ثَوْبَانَ أَنَّ نَبِيَّ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَعَالَى زَوَى لِي الْأَرْضَ حَتَّى رَأَيْتُ مَشَارِقَهَا وَمَغَارِبَهَا وَأَعْطَانِي الْكَنْزَيْنِ الْأَحْمَرَ وَالْأَبْيَضَ ثُمَّ ذَكَرَ نَحْوَ حَدِيثِ أَيُّوبَ عَنْ أَبِي قِلَابَةَ


Hadith yang diriwayat oleh Thauban, katanya: Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud:

"Allah telah mengumpulkan kepadaku bumi ini, dengan demikian aku telah melihat timur dan baratnya. Sesungguhnya umatku akan mampu memilikinya seperti mana yang dikumpulkannya kepadaku. Dan aku diberi emas dan perak dan aku mohon daripada Tuhanku untuk umatku jangan binasakan umatnya dengan kemarau panjang, yang meliputi seluruh umat. Dan supaya Allah tidak hantar kepada umatnya melainkan dan menghalalkan maruah. Wahai apabila aku sudah putuskan sesuatu maka tidak boleh diputuskan. Sesungguhnya akan diberi kepada umatmu dengan bencana kemarau yang panjang, maka Allah perkenankannya. Walaupun orang selain umat Nabi bersatu untuk binasakan umat Nabi, sehingga sebahagian mereka binasakan sebahagian yang lain dan menawannya. "

Kesemua ini telah menjadi kenyataan dalam sejarah Islam di mana negara Islam telah dapat menguasai kawasan-kawasan yang amat kuas di atas muka bumi,serta telah dapat memerintah pelbagi kaum dan bangsa ,bahkan mereka (bangsa-bangsa lain) juga turut sama dalam pemerintahan Islam. Ramai dari kalangan bangsa lain telah menjawat jawatan yang terpenting dalam negara Islam.

.......................................................................................................................................................................................................................

Rujukan :


  1. Al-Qur'an, Surah al-Qalam: 68:52
  2. S.Muslim, bab Hilak Hazihi al-Ummah ba'dhuhum ba'd, juzu14, hlm. 68


 
 



Biodata :

Nama beliau adalah Abu Abdul Rahman Muhammad Nasiruddin bin Nuh al-Albani. Dilahirkan pada tahun 1333H di kota Ashqodar ibu kota Albania. Syeikh al-Albani mulai aktif mempelajari bahasa arab setibanya di Damascus. Beliau telah masuk ke madrasah yang dikelolakan oleh Jum`iyah al-Is`af al-Khairiyah. Beliau terus belajar di madrasah tersebut hingga kelas terakhir tingkatan Ibtida`iyah. Selanjutnya beliau meneruskan pembelajarannya secara langsung dengan para Syeikh.

Beliau mempelajari al-Qur`an dan Fiqh Mazhab Hanafi daripada ayahnya sehingga khatam. Pada umur 20 tahun, Al-Albani mula member tumpuan pada ilmu-ilmu hadith lantaran terkesan dengan perbahasan-perbahasan dan perbincangan yang terdapat dalam dalam majalah al-Manar, sebuah majalah yang diterbitkan oleh Syeikh Muhammad Rasyid Ridha. Aktiviti pertama beliau di bidang ini ialah menyalin sebuah kitab berjudul al-Mughni `an Hamli al-Asfar fi Takhrij ma fi al-Ishabah min al-Akhbar. Sebuah kitab karya al-Iraqi, Kitab ini adalah merukan takhrij terhadap hadits-hadits yang terdapat dalam Ihya` Ulumuddin al-Ghazali. Namun begitu, Kegiatan Syeikh al-Albani dalam bidang hadits ini ditentang oleh ayahnya.

Namun Syeikh al-Albani justru semakin cinta terhadap dunia hadits. Pada perkembangan seterusnya, Syeikh al-Albani tidak memiliki cukup kewangan untuk membeli kitab-kitab. Karena itulah, beliau memanfaatkan Perpustakaan adh-Dhahiriyah di sana (Damaskus). Di samping itu juga, beliau meminjam buku-buku dari beberapa perpustakaan khusus untuk dibaca dan dikaji. Hadits telah menjadi kesibukan rutin hariannya, sehingga beliau telah menutup kedai membaiki jamnya. Sesungguhnya keilmuan dan kepakaran Al-Albani dalam bidang ilmu hadits dan lain-lain ilmu banyak dipertikaikan oleh ramai ulama dan muhadditsin dengan anggapan dan prasangka yang mengatakan bahawa Albani banyak mengeluarkan fatwa yang keliru dan bercelaru.

Dakwaan juga mengatakan bahwa Albani merasa dia telah layak untuk menyaring kitab-kitab hadits kepada shohih dan dhaif seperti yang dilakukannya kepada kitab-kitab sunan, bahkan Bukhari dan Muslim pun tidak terlepas dari kritikan Albani. Disamping itu, ramai juga dikalangan ulama yang menyanjung dan mempertahankan beliau. Pada hari Jum`at malam Sabtu tanggal 21 Jumada Tsaniyah  1420 H atau bertepatan dengan 1 Oktober 1999 di Yoradania, telah wafatnya seorang tokoh hadith mutaakhirin ini. Mudahan-mudahan rohnya ditempatkan dikalangan hambanya yang soleh


 

Ujian dan cabaran

Syeikh al-Albani pernah dipenjara sebanyak dua kali. Kali pertama adalah selama satu bulan dan kali kedua selama enam bulan. Semua itu adalah kerana kegigihan beliau berdakwah kepada sunnah dan memerangi bid`ah sehingga orang-orang yang dengki kepadanya menebarkan fitnah dan memrangkapnya.


 

Pengiktirafan dan sumbangan

Syeikh al-Albani Beliau pernah mengajar di Jami`ah Islamiyah (Universiti Islam Madinah) selama tiga tahun, sejak tahun 1381-1383 H. Beliau mengajar tentang hadits dan ilmu-ilmu hadits. Setelah itu beliau telah berpindah ke Yordania. Pada tahun 1388 H, Kementerian Pendidikan meminta kepada Syeikh al-Albani untuk menjadi ketua jurusan Dirasah Islamiyah pada Fakulti Pasca Sarjana di sebuah Perguruan Tinggi di kerajaan Yordania. Tetapi situasi dan keadaan ketika itu tidak memungkinkan beliau memenuhi permintaan tersebut. Pada tahun 1395 H hingga 1398 H beliau telah kembali ke Madinah untuk bertugas sebagai anggota Majlis Tinggi Jam`iyah Islamiyah di sana. Mendapat penghargaan tertinggi dari kerajaan Saudi Arabia berupa iaitu Faisal Fundation pada 14 Dzulkaedah 1419 H.


 

Karya-karya Albani

Karya-karya beliau amat banyak, diantaranya ada yang sudah dicetak, ada yang masih berupa manuskrip dan ada yang mafqud (hilang), semua berjumlah 218 judul. Beberapa Contoh Karya Beliau adalah :

  • Adabuz-Zifaf fi As-Sunnah al-Muthahharah
  • Al-Ajwibah an-Nafi`ah `ala as`ilah masjid al-Jami`ah
  • Silisilah al-Ahadits ash Shahihah
  • Silisilah al-Ahadits adh-Dha`ifah wal maudhu`ah
  • At-Tawasul wa anwa`uhu
  • Ahkam Al-Jana`iz wabida`uha



"Korang jangan la tsiqqah sangat hingga lari mad'u..."
Antara tsiqqah, ego, sombong dan pelihara hati, yang mana lebih baik ya?
Tsiqqah: Kita cuba buat yang terbaik dan sebagai pimpinan(tak kira pimpinan di peringkat mana) untuk mendapatkan kepercayaan mad'u kita,(Jangan sehingga kita menjadi hipokrit).Bukan sahaja tsiqqah dalam erti kata "berjurus", baik.:)

Proses mentarbiah diri dalam membentuk fardil muslim memerlukan 1001 mujahadah, ketepikan apa orang "kata". Mungkin orang akan kata kita hipokrit, tapi sebenarnya pada masa itu, kita sedang dalam proses membentuk fardil muslim.
Contoh yang amat mudah. Solat sunat ba'diyyah. Mungkin sebelum ni, kita tidak biasa melazimi solat sunat ba'diyyah, tapi bila terdetik suara hati untuk solat sunat, Ikhlaskan niat, untuk melatih diri. Imam Gahazali ada menyebut tentang proses membentuk akhlak, yang pertama kita haruslah melalui proses riyadah iatu melatih diri. Seterusnya kita akan lalui proses mujahadah.Untuk membentuk dan mentarbiyyah diri ke arah yang di redhai Allah, memerlukan mujahadah yang tahap tinggi.

Jadi, jaganlah kita terlalu cepat melabelkan seseorang yang menjaga muamalatnya dengan muslimin dengan "tsiqqah tak bertempat". Hakikat dalam memelihara hati, menjaga hubungan kita dengan Allah amat susah. Cara individu memelihara hatinya mungkin pelbagai selagi tidak melanggar syariat.

Muamalat dengan mad'u tetap kena jaga antara muslimin dan muslimat.Tak kira lah mad'u yang kita sasarkan itu adalah di peringkat adik kita atau junior kita. Yakinlah dengan Allah,apabila kita jaga hubungan kita dengan manusia,Allah akan memelihara kita.Teringat ana semasa belajar di bumi waqafan KIAS . Ust Azhar dalam subjek fiqh munakahat,. Beliau menasihati anak didiknya agar jaga muamalat dengan muslimin. Sama juga hubungn dengan “couple”, “tunang”. Kl kita jaga hubungan ini, Allah akan jaga keluarga kita di kemudian hari. Islam antara cirri-cirinya ialah tsabat dan murunah iatu tetap dan fleksible. Tetap dari sudut hukum , dan fleksible dalam berdakwah selagi mana tidak melanggar syraiat dan dakwah Islam tersebar di mana bertapaknya kaki kita.

Pemakaian, penampilan Islamik tidak mengahalang kita untuk terus berdakwah. Malah, satu bonus untuk orang yang boleh mengekalkan pemakaiannya. ((Azillatin alal mu’minin, a’izzatin alal kafirin))Tidak salah untuk da’ie yang cuba untuk mengubah penamipilannya selagi mana tidak melanggar syaiatLihatlah realitI tempat yang kita berada.

Ego, sombong sebenarnya adalah kata-kata ujian buat dai’e agar dai’e ingat dan sentiasa bermuhasabah. Ini hanya pandangan penulis, bukan mana-mana organisasiOk, selamat amar maaruf nahi munkar.:)


sumber:
Siti Aishah Yusoff



Definisi :

Korban: kesanggupan melakukan sesuatu sebagai tanda kasih, kerana kasih ia sanggup menderita.

Berkorban: menanggung penderitaan untuk kebahagian, kepentingan orang dll, menyerahkan sesuatu untuk tanda cinta dll

 
 

Pengorbanan terhadap Ibu Bapa.

حَدَّثَنَا أَبُو الْيَمَانِ أَخْبَرَنَا شُعَيْبٌ عَنْ الزُّهْرِيِّ حَدَّثَنِي سَالِمُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ أَنَّ عَبْدَ اللَّهِ بْنَ عُمَرَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمَا قَالَ سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ انْطَلَقَ ثَلَاثَةُ رَهْطٍ مِمَّنْ كَانَ قَبْلَكُمْ حَتَّى أَوَوْا الْمَبِيتَ إِلَى غَارٍ فَدَخَلُوهُ فَانْحَدَرَتْ صَخْرَةٌ مِنْ الْجَبَلِ فَسَدَّتْ عَلَيْهِمْ الْغَارَ فَقَالُوا إِنَّهُ لَا يُنْجِيكُمْ مِنْ هَذِهِ الصَّخْرَةِ إِلَّا أَنْ تَدْعُوا اللَّهَ بِصَالِحِ أَعْمَالِكُمْ فَقَالَ رَجُلٌ مِنْهُمْ اللَّهُمَّ كَانَ لِي أَبَوَانِ شَيْخَانِ كَبِيرَانِ وَكُنْتُ لَا أَغْبِقُ قَبْلَهُمَا أَهْلًا وَلَا مَالًا فَنَأَى بِي فِي طَلَبِ شَيْءٍ يَوْمًا فَلَمْ أُرِحْ عَلَيْهِمَا حَتَّى نَامَا فَحَلَبْتُ لَهُمَا غَبُوقَهُمَا فَوَجَدْتُهُمَا نَائِمَيْنِ وَكَرِهْتُ أَنْ أَغْبِقَ قَبْلَهُمَا أَهْلًا أَوْ مَالًا فَلَبِثْتُ وَالْقَدَحُ عَلَى يَدَيَّ أَنْتَظِرُ اسْتِيقَاظَهُمَا حَتَّى بَرَقَ الْفَجْرُ فَاسْتَيْقَظَا فَشَرِبَا غَبُوقَهُمَا اللَّهُمَّ إِنْ كُنْتُ فَعَلْتُ ذَلِكَ ابْتِغَاءَ وَجْهِكَ فَفَرِّجْ عَنَّا مَا نَحْنُ فِيهِ مِنْ هَذِهِ الصَّخْرَةِ فَانْفَرَجَتْ شَيْئًا لَا يَسْتَطِيعُونَ الْخُرُوجَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقَالَ الْآخَرُ اللَّهُمَّ كَانَتْ لِي بِنْتُ عَمٍّ كَانَتْ أَحَبَّ النَّاسِ إِلَيَّ فَأَرَدْتُهَا عَنْ نَفْسِهَا فَامْتَنَعَتْ مِنِّي حَتَّى أَلَمَّتْ بِهَا سَنَةٌ مِنْ السِّنِينَ فَجَاءَتْنِي فَأَعْطَيْتُهَا عِشْرِينَ وَمِائَةَ دِينَارٍ عَلَى أَنْ تُخَلِّيَ بَيْنِي وَبَيْنَ نَفْسِهَا فَفَعَلَتْ حَتَّى إِذَا قَدَرْتُ عَلَيْهَا قَالَتْ لَا أُحِلُّ لَكَ أَنْ تَفُضَّ الْخَاتَمَ إِلَّا بِحَقِّهِ فَتَحَرَّجْتُ مِنْ الْوُقُوعِ عَلَيْهَا فَانْصَرَفْتُ عَنْهَا وَهِيَ أَحَبُّ النَّاسِ إِلَيَّ وَتَرَكْتُ الذَّهَبَ الَّذِي أَعْطَيْتُهَا اللَّهُمَّ إِنْ كُنْتُ فَعَلْتُ ابْتِغَاءَ وَجْهِكَ فَافْرُجْ عَنَّا مَا نَحْنُ فِيهِ فَانْفَرَجَتْ الصَّخْرَةُ غَيْرَ أَنَّهُمْ لَا يَسْتَطِيعُونَ الْخُرُوجَ مِنْهَا قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ وَقَالَ الثَّالِثُ اللَّهُمَّ إِنِّي اسْتَأْجَرْتُ أُجَرَاءَ فَأَعْطَيْتُهُمْ أَجْرَهُمْ غَيْرَ رَجُلٍ وَاحِدٍ تَرَكَ الَّذِي لَهُ وَذَهَبَ فَثَمَّرْتُ أَجْرَهُ حَتَّى كَثُرَتْ مِنْهُ الْأَمْوَالُ فَجَاءَنِي بَعْدَ حِينٍ فَقَالَ يَا عَبْدَ اللَّهِ أَدِّ إِلَيَّ أَجْرِي فَقُلْتُ لَهُ كُلُّ مَا تَرَى مِنْ أَجْرِكَ مِنْ الْإِبِلِ وَالْبَقَرِ وَالْغَنَمِ وَالرَّقِيقِ فَقَالَ يَا عَبْدَ اللَّهِ لَا تَسْتَهْزِئُ بِي فَقُلْتُ إِنِّي لَا أَسْتَهْزِئُ بِكَ فَأَخَذَهُ كُلَّهُ فَاسْتَاقَهُ فَلَمْ يَتْرُكْ مِنْهُ شَيْئًا اللَّهُمَّ فَإِنْ كُنْتُ فَعَلْتُ ذَلِكَ ابْتِغَاءَ وَجْهِكَ فَافْرُجْ عَنَّا مَا نَحْنُ فِيهِ فَانْفَرَجَتْ الصَّخْرَةُ فَخَرَجُوا يَمْشُونَ

 
 

(اخرجه البخاري في الكتاب الإجارة باب مَنْ اسْتَأْجَرَ أَجِيرًا فَتَرَكَ الْأَجِيرُ أَجْرَهُ فَعَمِلَ فِيهِ الْمُسْتَأْجِرُ فَزَادَ أَوْ مَنْ عَمِلَ فِي مَالِ غَيْرِهِ فَاسْتَفْضَلَ)

Maksudnya :

Dari Abdul Rahman iaitu Umar bin al-Khattab r.a katanya: Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda : Ada tiga orang dari orang-orang sebelummu sama berangkat bepergian bersamamu sehingga terpaksa menempati dalam sebuah gua untuk bermalam. Kemudian mereka pun memasukinya. Tiba-tiba sebiji batu jatuh dari gunung lalu menutup gua tersebut. Mereka bertanya bahawasany, tidak ada yang dapat menyelamatkan akmu semua dari batu besar ini melainkan jikalau kamu semua berdoa kepada Allah dengan menyebut perbuatanmu yang baik-baik. Seorang dari mereka itu berkata: Ya Allah, saya mempunyai orang tua yang sudah tua serta lanjut usianya dan saya tidak pernah member minum kepada sesiapapun sebelum keduanya itu, baik kepada keluarga ataupun hamba sahaya. Kemudian pada suatu hari, amat jauh saya mencari kayu yang dimaksudkan daun-daunan untuk makanan ternak. Saya belum lagi pulang pada kedua orang tua itu sampai mereka tertidur. Selanjutnya saya pun memerah minuman untuk keduanya itu dan keduanya saya temui telah tidur. Saya enggan untuk mengejutkan mereka ataupun memberikan minuman kepada seseorang sebelum keduanya, baik kepada keluarga atau hamba sahaya. Seterusnya saya tetap dalam keadaan menantikan mereka bangun dan gelas itu tetap di tangan saya sehingga fajar menyinsing. Anak-anak kecil menangis kerana kelaparan dan mereka ini berada dekat dengan kedua kaki saya. Selepas itu, setelah keduanya bangun lalu mereka minum minuman tersebut. Ya Allah, jikalau saya mengerjakan sedemikian itu dengan niat benar-benar mengharapkan keredhanMu, maka lapanglah kesukaran yang sedang kami hadapi dari batu besar yang menutup ini. Batu besar itu tiba-tiba terbuka sedikit tetapi mereka belum lagi dapat keluar darinya…

Pengajaran dari Hadith:

  1. Kita disunnah berdoa kepada Allah tatkala kita sedang dalam keadaan yang sulit, misalnya mendapatkan malapetaka, kekurangan rezeki dalam kehidupan, sedang sakit dan lain-lain.
  2. Kita disunnah bertawassul dengan amal perbuatan kita sendiri yang salih, agar kesulitan itu segera lenyap dan digantikan dengan kelapangan oleh Allah Ta'ala. Bertawassul ertinya membuat perantaraan dengan amal salih, agar permohonan kita dimakbulkanNya. Bertawassul dengan cara ini tiada seorang ulama pun yang menidakkannya. Ulama juga tidak berselisih pendapat dalam bertawassul dengan orang-orang salih dan alim sebagaimana perbuatan Saidina Umar yang bertawassul dengan Ibnu Abbas, agar hujan segera diturunkan.


     

    Antara isi-isi penting dan pengajaran lain yang boleh diambil daripada hadith yang panjang ini adalah:

  3. Menjadi kewajipan kepada anak-anak untuk menjaga ibubapa dengan baik dan mentaati mereka selagi mana tidak terkeluar dari syariat Islam.
  4. Sanggup berkorban dengan mendahulukan kepentingan ibu bapa daripada kepentingan peribadi, keluarga dan orang sekeliling.

    …………………………………………………………………………………………………….

    Rujukan :

    1. Fathul Bari : Penjelasan Kitab Shahih al-Bukhari. Syaikh Abdul Aziz Abdullah bin Baz. m/s 15
    2. Riyadhus Shalihin : Taman Orang-orang Salih karangan Imam Nawawi alih bahasa M. Abdai Rathomy. Ms 73-76



Keadilan

Prinsip kedua dalam sistem politik Islam ialah keadilan. Ini adalah bersangkutan dengan keadilan sosial yang dijamin oleh sistem sosial dan sistem ekonomi Islam. Keadilan di dalam bidang-bidang sosioekonomi tidak mungkin terlaksana tanpa wujudnya kuasa politik yang melindungi dan mengembangkannya. Di dalam perlaksanaannya yang luas, prinsip keadilan yang terkandung dalam sistem politik Islam meliputi dan menguasai segala jenis perhubungan yang berlaku di dalam kehidupan manusia, termasuk keadilan di antara rakyat dan pemerintah, di antara dua pihak yang bersengketa di hadapan pihak pengadilan, di antara pasangan suami isteri dan di antara ibu bapa dan anak-anaknya. Oleh sebab kewajiban berlaku adil dan menjauhi perbuatan zalim adalah merupakan di antara asas utama dalam sistem sosial Islam, maka menjadi peranan utama sistem politik Islam untuk memelihara asas tersebut. Pemeliharaan terhadap keadilan merupakan prinsip nilai nilai sosial yang utama kerana dengannya dapat dikukuhkan kehidupan manusia dalam segala aspeknya.

حَدَّثَنَا قُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ حَدَّثَنَا لَيْثٌ عَنْ ابْنِ شِهَابٍ عَنْ عُرْوَةَ عَنْ عَائِشَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهَا
أَنَّ قُرَيْشًا أَهَمَّهُمْ شَأْنُ الْمَرْأَةِ الْمَخْزُومِيَّةِ الَّتِي سَرَقَتْ فَقَالُوا وَمَنْ يُكَلِّمُ فِيهَا رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالُوا وَمَنْ يَجْتَرِئُ عَلَيْهِ إِلَّا أُسَامَةُ بْنُ زَيْدٍ حِبُّ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَكَلَّمَهُ أُسَامَةُ فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ
أَتَشْفَعُ فِي حَدٍّ مِنْ حُدُودِ اللَّهِ ثُمَّ قَامَ فَاخْتَطَبَ ثُمَّ قَالَ إِنَّمَا أَهْلَكَ الَّذِينَ قَبْلَكُمْ أَنَّهُمْ كَانُوا إِذَا سَرَقَ فِيهِمْ الشَّرِيفُ تَرَكُوهُ وَإِذَا سَرَقَ فِيهِمْ الضَّعِيفُ أَقَامُوا عَلَيْهِ الْحَدَّ وَايْمُ اللَّهِ لَوْ أَنَّ فَاطِمَةَ بِنْتَ مُحَمَّدٍ سَرَقَتْ لَقَطَعْتُ يَدَهَا

Maksudnya: "Sesungguhnya orang-orang Quraisy diusahakan oleh perempuan al-Makhzumiyyah yang mencuri itu. Lalu mereka berkata, sekarang siapa yang mahu berbicara dengan Rasulullah s.a.w? Tidak ada seorang pun yang maju melainkan Usamah bin Zaid yang dicintai Rasulullah s.a.w, maka jawab Rasulullah: Adakah engkau membela dalam perkara hukuman dari antara hukum-hukum Allah? Kemudian Rasulullah s.a.w. berdiri seraya berkhutbah, baginda bersabda: Hai manusia! Sesungguhnya orang-orang sebelum kamu telah melakukan kesesatan iaitu sesungguhnya apabila ada dikalangan mereka seorang yang terhormat mencuri mereka diamkan, tetapi kalau dikalangan mereka itu yang mencuri adalah orang yang lemah mereka melaksanakan hukuman keatasnya. Demi Allah! Seandainya Fatimah yang mencuri, pasti aku akan memotong tangannya."

Huraian Hadith:

  • Keadilan dalam Islam terletak pada garis terdepan dari prinsip-prinsip dasar yang menjadi landasan Islam. Bukan hanya dalam masalah pengadilan dan mengikis perselisihan tetapi seluruh masalah negara baik hukum, pemerintahan mahupun politik.
  • Imam Ibnu Qayyim al-Jauziyyah: Barangsiapa yang memiliki kepekaan terhadap syariat dan mencermati kesempurnaannya dan cakupannya terhadap tujuan kemaslahatan manusia di dunia dan akhirat dan kedatangannya dengan tujuan keadilan di atas keadilannya, dan tidak ada kemaslahatan di atas apa yang dicakupnya tentang berbagai kemaslahatan, maka jelas baginya politik yang adil merupakan bahagian dari bahagian syariat dan cabang dari pelbagai cabangnya.
  • Syed Qutb: Keadilan adalah milik semua dan bukan merujuk kepada orang-orang Islam sahaja bukan juga keadilan terhadap kafir dan ahli kitab sahaja tetapi keadilan adalah hak semua manusia.

    ……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

    Rujukan :

  1. Sahih Bukhari, Hadith al-Ghar, juzu' 11/ 3216
  2. Dr. Samir Aliyah, terj:H.Asmuni Solihan Zamarkasyi, 1997, hlm. 97 / 98
  3. Mohd Izani bin Mohd Zain, 2005, hlm. 16


 



Isu yang hangat diperkatakan pada ketika ini adalah berkenaan: Adakah boleh orang bukan Islam membaca ayat-ayat al-Quran al-Karim? Perkara ini mula timbul bilamana seorang Ahli Parlimen Taiping dan ADUN Pantai Remis bernama Y.B. Nga Kor Ming dari Pakatan Rakyat (PR) telah membaca ayat al-Quran al-Karim dalam ceramahnya di Bukit Gantang. Perkara ini terus menjadi panas setelah keluar satu kenyataan dari Mufti Kerajaan Negeri Perak iaitu S.S. Dato’ Seri Dr. Haji Harussani Zakaria yang mempersoalkan tindakan Y.B. Nga Kor Ming tersebut.

***********************************************

Daiemuda lebih cenderung terhadap pandangan yang mengatakan bahawa tidak salah non muslim membaca al-Quran. Daiemuda merasakan tiada salah, dan tiada halangan bagi gol ini untuk membaca al-Quran berdasarkan beberapa pandanagn ulama-ulama muktabar. Tetapi berkenaan memegang Al-quran dalam keadaan tidak berwuduk wujud beberapa perbahasan. Ada yang membenarkan, dan ada yang tidak membenarkannya.

Bagi pandangan yang membenarkan : kenapa non muslim dibenarkan membaca dan memegang Al-Quran kerana tiada pertanggungjawaban hukum keatasnya sebagaiman orang islam. Pendapat ini dipersetujui oleh TG nik Aziz dan juga Syeikh al-Allamah Atiyyah Saqr rahimahullah di dalam kitab Fatawanya:Menurut sebahagian Ulama di dalam bidang usul fiqh, Golongan non muslim tidak ditaklifkan dengan perkara hukum di dalam Islam.

Sekiranya sahabat-sahabat melihat sendiri dalam u-Tube YB Nga Kor Ming membaca ayat al-Quran surah an-Nahl ayat 90(bukan surah al-A'raf seperti yang didakwakan). Bacaannya memang tak betul tajwid/makhrajnya, manakala terjemahannya bolehlah diterima. Beliau cuba menekankan soal KEADILAN dan KEIHSANAN. Daiemuda merasakan wujudnya keikhlasan beliau dalam membaca Al-Quran tersebut, bukannya secara main-mainkan.Inilah ayatnya ﴿ إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإْحْسَانِ
yang bermaksud "Sesungguhnya Allah menyuruh berlaku adil, dan berbuat kebaikan......"

Manakala bagi ulama yang tidak membenarkan golongan non muslim memegang dan membaca al-Quran kerana non muslim turut ditaklifkan di dalam permasalahan hukum. Bahkan mereka juga akan dihisab di akhirat kelak oleh Allah swt.

* Syiekh Atiyyah Saqr rahimahullah menyebutkan lagi: Selagi terdapat khilaf di dalam permasalahan ini maka bolehlah bagi kita memilih mana-mana pandangan ulama. Khususnya jika terdapat kondisi yang memerlukan untuk kita menilai dan memilih mana-mana pendapat yang disebutkan.

* Dalil lain yang mengatakan bahawa dibenarkan untuk non muslim membaca al-Quran ialah perbuatan Saidina Rasulullah s.a.w menghantar surat kepada pemerintah untuk menyeru mereka memeluk Islam. Di dalam surat-surat tersebut terdapat ayat-ayat al-Quran yang ditulis oleh baginda. Maka jika ayat tersebut tidak boleh dibaca oleh golongan non Muslim,tentulah Baginda melarang penulisan ayat al-Quran di dalam surat-surat tersebut.

Rujukan :1.Fatawa Syeikh Atiyyah Saqr rahimahullah keluaran baru.Muka surat 34-35.

sumber : http://nazrulnasir.blogspot.com/



Starting now :

  1. Forget about ur friend & Family, Study is ur priority
  2. Do not sleep whatever, eat whatever
  3. I must BEAT anyone else that look down on me

    Daiemuda terbaca statement ini terpampang di softboard di Kuliah ATMA01. Emmm……Setiap orang ada cara dan pendirian mereka untuk mendapatkan result yang cemerlang dalam exam. Tapi..Abaikan family??? Abaikan sahabat-sahabat? Patutkah ini semua??? tanpa kita sedar, sahabat-sahabat dan family ni sebenarnya entiti yang terpenting untuk memastikan kejayaan kita dalam exam..Patutkah abaikan makan? Abaikan tidur? Sedangkan semua itu faktor penting untuk menjana keintelektualan. Otak kita memerlukan gula dan oksigen untuk memproses maklumat…Justeru, tidur yang cukup akan memberikan kerehatan pada badan dan member ruang proses pembekalan oksigen yang cukup kepada otak dan membekalkan oksiegen dalam darah..ia penting untuk pembentukan akal yang cerdas.. Dan yang sangat tak wajar meletakkan pendrian , terlalu menganggap orang lain adalah factor penghalang untuk Berjaya-I MUST BEAT ANYONE…Berbeza dengan pandangan daiemuda, statement2 dan strategi diatas sebenarnya menunjukkan "individu" itu tgh stress… Bagi daiemuda, mungkin antara asbab daiemuda dapat result yang agak baik sikit (alhamdulillah) mungkin berpunca daripada keyakinan daiemuda terhadap :

    1. Niat yang Ikhlas belajar kerana Allah bukan semata-mata 4.0
    2. Fokus kpd matlamat belajar untuk menyumbang kepada perjuangan dan kemenangan Islam
    3. Manfaatkan masa yang ada utk betul2 fokus :
    • Sangat Sibuk
    • Sederhana Sibuk

    • Tak sibuk
      # Pilih kategori sahabat-sahabat. Bila sahabat-sahabat dah dapat kenal pasti kategori mane, maka rancanglah masa studi.. Contohnya kalau sahabat dikalangan yang sangat sibuk, dan hanya mempunyai 2jam satu hari utk studi, jadi fokus betul2..


    1. Amalkan studi group dengan kwn2.. bukannya studi secara berseorangan – Lebih menambahkan kefahaman
    2. Banyakkan membantu sahabat-sahabat dlm memahami subjek2..
    3. Jangan kedekut, sekiranya sahabat-sahabat mendapat klu2 dari lecture
    4. Dan yang penting.. Perbanyakkan munajat pada Allah. Usaha penting, tetapi pergantungan dan harapan pada Allah lebih utama

    5. Doa ibu bapa. Setiap pagi sebelum masuk dewan exam, daiemuda akan call mak ayah supaya mendokan kejayaan daiemuda..

      # PENTING !! : BELAJARLAH DENGAN CARA YANG ANDA RASA PALING RILEKS, JANGAN TIRU CARA ORG LAIN - ENJOYLAH DENGAN EXAM :-)


    All da best.. Wassalam



Majlis paling bersejarah dan berprestij di UKM selepas Majlis Konvokesyen iaitu Malam Anugerah Gemilang. Alhamdulillah MAG bg Fakulti Pengajian Islam baru malam tadi diadakan. Tetapi apa yang mengejutkan & memeranjatkan daiemuda, bilamana daiemuda dinobatkan sebagai Pelajar Mithali 08/09 . Ini sama sekali tidak dijangka dan harapkan oleh daiemuda. Apapun, dikesempatan ini, daiemuda mahu ucapkan terima kasih yang tidak terhingga kepada :

1) Kepada ayah dan mak daiemuda, diatas segala kasih sayang, perhatian, dorongan, dan pengorbanan yang telah dicurahkan dari daiemuda kecil sehingga besar..

2) Adik beradik, diatas segala "cabaran" mereka dlm memastikan daiemuda berusaha utk bersemangat dlm menuntut ilmu.

3) Barisan para pensyarah yang banyak mendidik dan memberi tunjuk ajar kpd daiemuda selama 3 tahun daiemuda berada di ukm

2) Kpd para sahabat yang banyak memberikan komitmen dan bantuan dalam memastikan kecermelangan bersama

3) Mad'u2 daiemuda, mungkin kerana kehadiran kalianlah, Allah menjadikan asbab untuk daiemuda berbakti..mungkin rahmat kecermelangannya di sebabkan anda semua..


Perkongsian utk semua : Didiklah diri sendiri sekurang2nya dgn item dibawah

1.Amalkan apa-apa yangg baik (juga amalan-amalan baru) selama 21 hari atau lebih berturut-turut Rasullullah (saw) bersabda, setiap akan menjadi tabiat and kalau tidak, ilmu itu akan mati.

2. Buang segala rasa hasad dengki, dendam dan lain-lain yang tidak baik. Emosi-emosi ini akan membenarkan otak mengeluarkan adrenaline berlebihan, cortisone & toxine yg mana boleh membawa kepada beberapa
penyakit cepat letih, wajah cepat nampak tua sebelum waktunya, selalu sakit perut & dan sebagainya.

Ada 3 kategori manusia :-

1. BERJAYA : Hari ini lebih baik daripada semalam
2. TERPEDAYA : Hari ini sama seperti semalam
3. CELAKA : Hari ini lebih teruk daripada semalam

Moga kita dapat mengikutikan segala tip-tip untuk menjadi orang yang cemerlang didalam hidup.syukran ya Allah diatas segala nikmat yang engkau telah anugerahkan..



Salam Ukhuwwah, salam imtihan.. Ape khabar sahabat2 pengunjung.. Apapun daiemuda ucapkan berbanyak tahniah kpd sahabat-sahabat.. kerana sepanjang daiemuda mengexplore2 blog-blog, daiemuda dapati banyak input berguna yang sahabat-sahabat publishkan..Bagus..Teruskan usaha sahabat-sahabat dalam memberikan perkongsian ilmu yang kalian miliki. Rasulullah s.a.w ada bersabda " Sampaikan dariku walaupun satu ayat"..

Daiemuda merasakan sudah tentu banyak masa yang sahabat2 dah habiskan semata-mata mahu mepublishkan sesuatu artikal.. Cuma pesanan daiemuda, berkarya-berkarya jugak, tapi jangan dilupakan Exam 2,3 hari lagi tu ye.. J Ok, memandangkan banyak nukilan-nukilan sahabat-sahabat ttg kerisauan, stress, demam untuk menghadapi exam, jadi daiemuda rse terpanggil untuk berkongsi dan mencoretkan sedikit perkongsian skill dan pengalaman dengan sahabat-sahabat ttg " HOW 2 GET 4.0?"

Sebenarya, bukan terlalu mudah dan terlalu sukar mahu dapat 4.0 ni.. Daiemuda sering ditanya oleh sahabat-sahabat satu kos, mahupun kos2 yang lain.."macam mana awak boleh dapat 4.0?" "Adakah awak selalu stay up utk studi?" "Awak belajar dari awal semester ke?" "Macamna awak boleh dapat result yg tinggi walaupun sangat2 sibuk?" "Apa amalan awak, sampai awak boleh dapat result yang tinggi mcm tu"

Sahabat-sahabat..persoalan ini seringkali membuatkan daiemuda tersentak..terfikir-fikir dan muhasabah diri. Kenapa aku dapat 4.0..Adakah aku orang selayaknya utk dapat 4.0? Adakah kerana aku seorang yang study hard? Adakah aku seorang yang menghabiskan masaku sepanjang hari semata-mata mengadap buku seperti ulama-ulama dahulu? Apakah ini sebenarnya dugaan dariMu Allah? Adakah aku layak mendapat result setinggi ini dengan ushaku yang sekecil cuma? Adakah…adakah…adakah..

Tetapi, apa yang pasti sahabat-sahabat, daiemuda bukanlah orang yang tergolong dalam kategori student yang study hard mahupun ulat buku, tapi ia tidak lain melainkan rahmat dan kasih sayang Allah…Insya Allah, pada siri-siri akan datang, daiemuda kan sediakan tip2 untuk membantu sahabat-sahabt untuk dapatkan 4.0.. Jumpa lagi. Maassalamah..wassalam


 




# Makbul Doanya :
Doa perempuan lebih makbul daripada lelaki krn sifat penyayangnya
yang lebih kuat daripada lelaki.Ketika ditanya kepada Rasulullah
akan hal tersebut, jawab baginda,
"Ibu lebih penyayang daripada bapa dan doa orang
yang penyayang tidak akan sia-sia".

# Beristighfar Malaikat :
Apabila seseorang perempuan mengandung, maka beristighfarlah para malaikat
untuknya. Allah mencatatkan bg setiap hari dgn 1,000 kebajikan
dan menghapuskan 1,000 kejahatan.

# Pahala Berjihad :
Apabila seseorang perempuan mulai sakit bersalin, maka Allah mencatatkan baginya pahala orang berjihad pd jln Allah.

# Terhapus Dosa seperti baru dilahirkan : Apabila seseorang perempuan bersalin, keluarlah dia dri dosa sprti keadaan ibunya melahirkannya.

# Kebajikan Berpanjangan : Apabila telah lahir anak lalu disusui, maka bg ibu itu stp satu tegukan daripada susunya diberi satu kebajikan.

# Memerdekakan hamba : Apabila semalaman ibu tidak tidur dan memelihara anaknya yang sakit, maka Allah memberinya pahala seperti memerdekakan 70 hamba dengan ikhlas untuk membela agama Allah.

# Diharamkan Api Neraka : Barangsiapa yg menggembirakan anak perempuannya, darjatnya seumpama orang yang sentiasa menangis kerana takutkan Allah dan orang yang takutkan Allah, akan diharamkan api neraka ke atas tubuhnya.

# Pahala Bersedekah : Sesiapa membawa hadiah, (brg makanan dri pasar ke rumah diberikan kepada keluarganya, maka pahalanya seperti bersedekah Hendaklah mendahulukan anak perempuan daripada anak lelaki. Maka barangsiapa yang menyukakan anak
perempuan seolah-olah dia memerdekakan anak Nabi Ismail.

# Terawal dimasukkan kedalam Syurga : Tiap perempuan yang menolong suaminya dalam urusan agama, maka Allah memasukkan dia ke dalam syurga lebih dahulu daripada suaminya (10,000 tahun).

# Masuk ke Syurga : Perempuan bila solat 5 waktu, puasa bulan Ramadhan, memelihara kehormatannya serta taat akan suaminya, masuklah dia dari pintu syurga mana sahaja yang dikehendaki.

# Lebih baik dari lelaki : Wanita solehah lebih baik daripada 1,000 lelaki yang soleh.

# Tertutup Pintu Neraka : Wanita taat berkhidmat kpd suaminya akn tertutup pintu neraka dan terbuka pintu-pintu syurga. Masuklah dari mana-mana pintu yang dia kehendaki dengan tidak dihisab.

# Tinggal Dalam Syurga bersama Nabi : Wanita yang tinggal bersama anak-anaknya akan tinggal bersama aku (Nabi s.a.w) di dalam syurga.




Ramai para imam dan ulama yang memuji dan menyanjungi beliau antaranya ialah :

  • Berkata Imam Al Khollal: Imam Abu Dawud adalah imam yang terkehadapan pada zamannya
  • Berkata Ibnu Hibban: Abu Dawud termasuk salah seorang daripada imam dunia dalam ilmu dan fiqih (Thobaqat As Syafi`iyah 2/293).
  • Berkata Musa bin Harun: Abu Dawud diciptakan di dunia untuk hadith dan di akhirat untuk Syurga dan tidak aku melihat seorangpun lebih utama darinya. (Thobaqatus Syafi`iyah 2/295).
  • Berkata Al Hakim: Beliau adalah imam ahli hadith di zamannya tanpa gugatan
  • Berkata Imam Nawawi: Para ulama telah bersepakat memuji Abu Dawud dan menyifatkannya dengan ilmu yang banyak, kekuatan (hafalan), wara', beragama (kesolehan) dan kuat pemahamannya dalam hadits dan yang lainnya. (Tahdzib Al Asma` Wal Lughat 2/225)
  • Berkata Abu Bakr Ash Shoghony: Dilenturkan bagi Abu Dawud hadith sebagaimana dilenturkan bagi Daud besi. (Thobaqatus Syafi`iyah 2/293).
  • Ditanya kepada Syeikh islam Ibnu Taimiyah tentang buku-buku hadith dan sebahagian pengarangnya seperti Ath Thoyalisy dan Abu Dawud dan yang lainnya, maka beliau menjawab : Adapun Bukhory dan Abu Dawud, maka beliau berdua adalah dua orang imam dalam fiqih dari ahli ijtihad.
  • Adapun Adz Dzahaby banyak memuji beliau dan di antara pujian beliau adalah ucapannya : Abu Daud dengan keimamannya dalam hadits dan ilmu-ilmu yang lainnya, termasuk dari ahli fiqih yang besar, maka kitabnya As Sunan telah jelas menunjukkan hal tersebut.



Berapa ramai lelaki yang boleh menjadi imam??
Kalau perempuan tidak boleh memasak,

dikutuk dan disuruh belajar. Kalau lelaki tak boleh jadi imam

kita kata okay saja.

Jangan diperbesarkan nanti mereka terasa hati.
"Apalah perempuan, tak pandai masak

siapa nak kahwin dengan awak!"

Maka jawaplah si gadis ayu itu yang dia

tidak sempat belajar memasak

sebab dari kecil tidak digalakkan keluarga

sebaliknya di suruh menumpukan perhatian pada pelajaran.

Sementelah tinggal di asrama,

peluang pulang ke rumah terhad dan

tidak sempat turun ke dapur membantu ibunya.
"Habis sekarang kenapa tidak belajar?"

Tanya sang lelaki lagi dengan penuh semangat.
"Sedang belajarlah ni tetapi selain sibuk

dengan kerjaya saya juga sibuk belajar agama,

jadi belajar memasak tetap tidak diutamakan!"

Begitu jawab si gadis yang membuatkan

lelaki tadi menggeleng-geleng kepala.

Baginya tidak sempurna seorang wanita

jika tidak tahu memasak.

Wanita sepatutnya buat begitu juga.

Syarat utama menjadi suami mesti boleh menjadi imam.

Walau ada yang kata, jika itu syaratnya bermakna

makin ramai wanita yang hidup bujang seumur hidup.

Lelaki meletakkan kebolehan wanita

di dapur sebagai perkara utama

dan ungkapan hendak memikat suami,

perlu pikat seleranya sering diguna pakai.

Tidak kiralah jika wanita itu berpelajaran atau berjawatan tinggi

dan penyumbang utama kewangan dalam rumahtangganya.

Sekarang bukan asing lagi gaji isteri lebih tinggi daripada suami.

Namun kedudukan suami sebagai raja

tidak pernah dilupa walau dia

tidak mengambil inisiatif mempelajari ilmu menjadi imam.

Ilmu bermain game di komputer mereka rasa lebih perlu.

Kalau tidak tahu memasak disuruh belajar

dan sesudah belajar perlu handal.

Jika handal bukan setakat masak untuk keluarga sendiri,

kalau boleh perlu boleh memasak untuk tiga pasukan bola.

Begitulah standard yang telah ditetapkan.

Bolehkah kita meletakkan undang-undang itu

kepada lelaki juga. Kalau tidak pandai jadi imam, belajarlah.

Mula-mula jadi imam kepada keluarga sendiri, sudah terror

boleh mengimam satu taman perumahan juga.

"Sibuk suruh kita handal memasak,

mereka tu bolehkah jadi imam?"

Dengus teman wanita yang lain.Betul juga.

Berapa kerat lelaki yang menjadikan

sembahyang jemaah di rumah bersama anak isteri

sebagai agenda utama, selain keperluan memenuhi pelbagai seleranya?

Maka bertanyalah wanita kini kepada beberapa

lelaki tentang kebolehan yang satu ini.

Ternyata ramai menjawab tidak confident menjadi imam
sebab takut bacaan al-Fatihah tidak sempurna,
salah tajwid atau merasakan isterinya lebih handal.
Ada yang kata lebih elok dia dan isteri

sembahyang sendiri-sendiri.
Ada juga menjawab, rasa kelakar pula

apabila dirinya yang rugged menjadi imam.
Isu ini sepatutnya kita beratkan sepertimana masyarakat

memberatkan wanita perlu pandai

memasak jika mahu bersuami.

Lelaki juga harus boleh menjadi

imam supaya kewibawaan mereka

sebagai ketua keluarga tidak goyah atau

menjadi mangsa queen control.

Kalau tidak pandai, belajarlah sekarang.

Jika wanita disuruh belajar, apa salahnya lelaki!


 



 

YA ALLAH

Pimpinlah Aku Menuju Cahaya Redhamu

RASULULLAH S.A.W & PARA SAHABAT

Selawat Ku Kirimkan,Al-Quran & Sunnah Jadi Pegangan

SITI KHADIJAH, RABI'ATUL 'ADAWIYAH

Semoga Pengorbananmu & Taqarrabku Setulus Kalian

PARA SYUHADA

Tunggulah Aku Bersama Kalian

AYAH

Terima Kasih, Membesarkan Aku Dengan Titik Peluhmu

Semoga hidupmu sentisa ceria dengan senyuman

IBU

Terima Kasih Melahirkanku, Mendidik Mengenal Rabbku

Semoga Tabah Menjalani Kehidupan

ABANG, KAKAK, ADIK

Jadilah Pejuang yang syahid memperjuangkan Islam

Terima Kasih Menyedarkanku

Moga kita Dapat Menunaikan Janji Yang Telah kita Patrikan

video

Disini saya mahu berkongsi dengan sahabat-sahabat tentang kelebihan sujud iaitu :

Waktu manusia paling hampir dengan Allah s.w.t.
Melegakan sistem pernafasan dan mengembalikan kedudukan organ ke tempat asalnya.

Bernafas ketika sujud pula boleh:
membetulkan kedudukan buah pinggang
membetulkan pundi peranakan yang jatuh.
melegakan sakit hernia.
mengurangkan sakit senggugut ketika haid.
melegakan paru-paru daripada ketegangan.
mengurangkan kesakitan bagi pesakit apendiks atau limpa.
kedudukan sujud paling baik untuk berehat dan mengimbangkan
Lingkungan bahagian belakang tubuh.
meringankan bahagian pelvis.
memberi dorongan supaya mudah tidur.
menggerakkan otot bahu, dada, leher, perut serta punggung ketika
akan sujud dan bangun daripada sujud.
pergerakan otot itu menjadikan ototnya lebih kuat dan elastik,
secara automatik memastikan kelicinan perjalanan darah yang baik.
bagi wanita, pergerakan otot itu menjadikan buah dadanya lebih baik,
mudah berfungsi untuk menyusukan bayi
dan terhindar daripada sakit buah dada.
mengurangkan kegemukan.
pergerakan bahagian otot memudahkan wanita bersalin,
organ peranakanmudah kembali ke tempat asal
serta terhindar daripada sakit gelombang perut (convulsions).
otak menerima banyak bekalan darah dan oksigen.
mengelakkan pendarahan otak
terhindar penyakit salur darah dan sebagainya.

Dari segi psikologi pula :
sujud membuatkan kita merasa rendah diri di
hadapan Yang Maha Pencipta
sekali gus mengikis sifat sombong, riak, takbur dan sebagainya.

Dari segi perubatan :
kesan sujud yang lama akan menambahkan kekuatan
aliran darah ke otak yang boleh mengelakkan pening kepala dan migrain,
menyegarkan otak serta menajamkan akal fikiran sekali gus menguatkan mentality seseorang.

Menurut kajian :
terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia yang tidak dimasuki darah sedangkan setiap inci otak manusia memerlukan darah
yang cukup untuk berfungsi secara normal dan sempurna.

Tujuh kalimat :
Sabda Rasulullah S.A.W
" Barang siapa hafaz tujuh kalimat, ia terpandang mulia di sisi Allah
dan Malaikat serta diampuni dosa-dosanya walau sebanyak buih laut "

Mengucap Bismillah
pada tiap-tiap hendak melakukan sesuatu.
Mengucap Alhamdulillah
pada tiap-tiap selesai melakukan sesuatu.
Mengucap Astagfirullah
jika tersebut perkataan yang tidak elok
Mengucap Insya Allah
jika merencanakan berbuat sesuatu di hari esok.
Mengucap La haula wala kuwwata illa billah
jika menghadapi sesuatu tak disukai dan tak diingini.
Mengucap inna lillahi wa inna ilaihi rajiun
jika menghadapi dan menerima musibah.
Mengucap La ilaha illa Allah Muhammad Rasulullah
sepanjang siang malam sehingga tak terpisah dari lidahnya



tesis penulis sekadar Perkongsian
ilmu dengan sahabat-sahabat :


Keistimewaan Sunan Abi Daud

a) Menghimpunkan dalil-dalil setiap mazhab, sekaligus menjadi asas untuk mengetahui hadis-hadis yang menjadi dalil hukum kepada ulama fiqh. Imam al-Nawawi menyatakan: “Sepatutnya sesiapa yang terlibat dengan ilmu fiqh dan lain-lain memberi perhatian kepada Sunan Abi Daud dan mengenalinya dengan sebaik-baiknya, kerana kebanyakan hadis-hadis hukum yang diperlukan terdapat dalamnya dan diperolehi dengan mudah

b) Merangkumi semua bab-bab hukum tetapi secara ringkas. Dalam satu bab, beliau menyebutkan satu dua hadis sahaja.

c) Sekiranya dalam satu masalah terdapat beberapa hadis yang bertentangan, Abu Daud akan mengadakan satu bab kemudian membuat satu bab lain yang mengandungi hadis yang bertentangan dengan hadis dalam bab terdahulu.

d) Memberi perhatian kepada perbezaan lafaz penyampaian hadis, menyatakan dengan jelas mendengar atau secara ‘an’anah.

Riwayat daripada Imam Ahmad jelas bahawa Ma’mar mengambil secara langsung daripada Asy’ath berbeza dengan Hasan yang meriwayatkan secara ‘an’anah yang mengandungi andaian tidak mendengar secara langsung.

e) Di tengah-tengah sanad, Abu Daud menyebutkan jumlah mu’taridhah (ayat selingan) bila mana dalam lafaz perawi tertentu ada penambahan dan pengurangan, perubahan atau perbezaan.

f) Adakalanya juga Abud Daud menjelaskan sifat perawi.

g) Menegaskan perbezaan yang berlaku pada nama perawi. Dalam jalan Muhammad disebutkan Abi Ghutaif tetapi dalam jalan Musaddad disebutkan Ghutaif tanpa kuniah.

h) Abu Daud juga menjelaskan kedudukan perawi dari sudut Jarh Wa Ta’dil

I) Menjelaskan perbezaan dengan menyebutkan secara berasingan kerana perbezaan lafaz setiap sheikh. Sekiranya hadis itu mempunyai dua jalan, Abu Daud akan menyebutkan jalan yang pertama kemudian membawa matan kemudian mengemukakan jalan kedua tanpa menyebutkan matannya. Sebaliknya memadai dengan mengatakan dengan maknanya, dengan sepertinya atau dengan lebih kurang seperti itu.

k) Di sesetengah tempat Imam Abu Daud memberi penilaiannya kepada kedudukan hadis

l) Di sesetengah tempat juga Imam Abu Daud menyebutkan fawa`id hadisiyyah.


# Hadis yang tidak dihukumkan oleh Abu Daud


Dalam risalahnya kepada penduduk Mekah, Abu Daud menjelaskan bahawa dalam satu bab itu beliau mengeluarkan hadis yang sahih dan yang menghampirinya dan serupa dengannya. Sekiranya hadis itu bersangatan dha’if beliau menjelaskannya. Hadis yang diberikan keputusan itu dikira sebagai soleh. Ini menunjukkan bahawa ada tiga jenis hadis dalam sunannya. Pertama, sahih dan yang hampir dengannya, kemungkinan maksudnya itu hadis hasan. Kedua, hadis yang sangat dha’if yang diberikan peringatan tentangnya dan ketiga, hadis yang didiamkan keputusannya, iaitu hukumnya soleh.

Dalam menjelaskan maksud soleh ini ulama berbeza pendapat tentang maksudnya. Adakah soleh untuk berhujah atau soleh untuk dijadikan i’tibar? Yang pertama bermaksud boleh dijadikan hujah sandaran dalam sesuatu bab. Yang kedua bermaksud, padanya terdapat kedha’ifan yang ringan tetapi ia boleh dikuatkan dan ditampung dengan banyak jalan. Persoalannya manakah di antara kedua-dua ini maksud Abu Daud? Apabila diperhatikan hadis-hadis yang didiamkan itu, didapati kebiasaanya sahih, bahkan kebanyakannya dikeluarkan oleh al-Bukhari dan Muslim. Bagaimanapun, di sana ada juga hadis dha’if yang didiamkan oleh Abu Daud, tetapi dha’if ringan yang boleh dijadikan i’tibar dalam bab mutaba’at dan syawahid. Terdapat juga hadis yang munkar yang didiamkan atau sangat dha’if. Contohnya:

Dalam sanad ini terdapat Daud bin Abi Soleh al-Madani, seorang perawi yang munkar. Persoalan lain, adakah semua hadis yang sangat dha’if itu didiamkan kedha’ifannya oleh Abu Daud? Jawabnya tidak semua hadis yang munkar atau sangat dha’if tidak dinyatakan oleh Abu Daud. Hadis-hadis tersebut tidak banyak bahkan ini berlaku secara nadir
Ini bermakna penjelasan Abu Daud dalam suratnya itu tidaklah boleh difahami secara mutlak.

My Profile

Kelantan, Malaysia
Maahad Rahmaniah,Kelantan (1997-2002) Darul Quran,JAKIM (2003-2006) SarjanaMuda UK Malaysia (2006-2009) Ijazah BA & AQ, Syria (Mei-Nov09) Sarjana UK Malaysia (Dec2009-Dec2010) PHD UMalaya / Jordan (2012-2014)

PERHATIAN

Salam..

sape ye pandai buat read more -:), tolong ajar ye..

erm, blog ana ni kalau nak tgok artikel penuh kena klik pada tajuk..

About this blog


1) Pemikiran dan Metodologi Dr Nuruddin Itr dalam penulisan kitab Manhaj al-Naqd (PHD)


2) Sejauhmana Keprihatinan Syeikh al-Albani terhadap Syawahid Imam al-Tirmizi. Kajian Terhadap Metodologi Antara Keduanya (MA)


3) Hukmul Ahadith allati Sakata a'nhu Abi Daud : Wahukmuhu lil Syeikh Albani (BA)


- Cadangan Proposal :

Penggunaan Kalimah Allah dikalangan Non Muslim menurut perspektif Al-Quran dan Al-Sunnah

Kalau sahabat-sahabat ada bahan, bagila kat ana ye. TQ





Biicara Ukhuwwah

Sahabat Seperjuangan