I am Traveller, Seeking The Truth

“Rasulullah SAW bersabda : “Allah ‘Azza Wajalla berfirman (hadits qudsi): “Kasih sayangKu mengalahkan kemurkaanKu.”

Salam...Apa khabar sahabat-sahabat semua? erm..agak2 macamna kesihatan iman, mental dan badan kalian =) saya tak berkesempatan dan menulis panjang-panjang..tapi just nak promote. Ada sahabat saya jual koyok kaki herba..pernah dengar tak tentang KINOHIMETSU? SLIMMING BEAUTY? lagi....banyak dah kat kedai sekarang ni. Yang terbaru saya tengok herba koyok kaki juga dikeluarkan oleh HILAL.. Tapi biasanya harga koyok kaki ni agak mhal. paling murah pun setahu saya RM5..Mahal tu..itu hanya sebelah, bukannya sepasang kan..=)

Jadi, kat sini saya nak bantu sahabat saya..dia jual koyok kaki ni..harga murah je..just RM 2.50.. Jadi kalau sepasang RM5.. Insya Allah, kalau beli banyak boleh dapat murah.. Sesuai untuk lelaki dan wanita...Saya dah pakai 2 kali..bagus. Alhamdulillah...Untuk pengetahuan sahabat2, koyok kaki berherba ni terlalu banyak khasiatnya..antaranya buang toksin dalam badan, angin, atasi sembelit, sakit-sakit badan, resdung, jerawat, masalah mata, penyakit2 lelaki dan wanita =), kecantikan dalam dan luaran..Dan yang bagusnya juga, koyok kaki ni bagus utk sahabat-sahabat yang sedang berdiet..boleh buang lemak yang berlebihan...

Mungkin sahabat-sahabat risau memandangkan harga koyok kaki ni murah kan? jangan risau sbb koyok kaki ni di bawah pantauan KKM dan harganya pun murah kerana dia ambil terus dari kilang dan tak diiklankan di TV.. produk ni asalnya dari jepun di pasarkan di china, singapore, america, eueropean countries dan banyak lagi..Jadi kalau ada sahabat-sahabat yang berminat, boleh ja bgtau saya ye.. Jagalah kesihatan kita semua, untuk kebahagiaan di hari tuan nanti =))


(Ni kaki sahabat saya tu, dia nak buktikan..die jual, die pun pakai =), dia pernah lumpuh selama 7 bulan, tapi sekarang alhamdulillah =) 


Lailahailla Anta,subhanaka Inni Kuntu Minazzolimin..
Allahummarabbana hablana min ladunka rahmatan wahayyi'lana min amrina rasyada..
yassir umurana Ya Allah..Rabbi yassir wala tua'ssir. Allahumma tammim bilkhair..
birahmatika Ya Arhamarrahimin..


2,3 minggu ini hati betul-betul rasa sangat teruji. Rasa kepenatan yang berlebihan, keletihan yang berpanjangan, kemurungan yang tiada berkesudahan.. Puas jua dipujuk hati, namun ia tetap begitu.. Ya Allah...... Bantulah hamba Mu ini. Sesungguhnya aku tidak berdaya menahan segala dugaan dan ujian yang datang menimpa tanpa pertolongan dan rahmat Mu..Aku hanya manusia lemah ya rabbi mengharapkan belas ehsan Mu..
 
Yassirli ya Rabbi..Bantulah aku, permudahkanlah segala urusanku Ya Allah..berikanlah aku kekuatan dalam menghadapi segala mehnah yang mendatang. Janganlah tuhan, kaki dan hatiku di goyahkan daripada landasan kemenangan dan kejayaan ini.. Sudah terlalu lama ku menanti saat itu...Ya ia hampir tiba. Aku sudah hampir ke garisan penamat itu, cuma memerlukan kesabaran dan keteguhan dan kayuhan yang laju mengatasi orang lain..
 

Kebiasaannya penulisan dalam agama tidak dapat lari dari menggunakan hadith-hadith Rasulullah SAW. Namun begitu kita dapati sebahagian penulis - bahkan mungkin termasuk diri yang menulis artikel ini juga - terkadang leka dan cuai dalam melakukan takhrij terhadap hadith tersebut. Dalam erti kata lain, pembaca tidak akan mendapat maklumat yang tepat tentang sumber dan kedudukan hadith tersebut. Puncanya ialah kerana penulis sendiri tidak bersistem dalam melakukan takhrij - menyatakan sumber hadith dengan tepat.


Berikut adalah contoh kesilapan dalam takhrij yang pernah saya temui:

- tidak bersistem dari awal penulisan - sama ada artikel atau buku - hingga akhir. Terkadang penulis akan menyebut dalam takhrijnya : 'Hadith sahih, Riwayat al-Bukhari dan Muslim', malah terkadang dengan nombor hadith atau jilid buku. Tetapi dalam artikel atau buku yang sama kita juga akan temu takhrij yang tidak terperinci seperti yang sebelumnya...'hadith sahih', 'Muttafaq Alaih'...ini semua tidaklah menjadi kesalahan tetapi ia menunjukkan kurangnya ketelitian. Pembaca yang tahu mungkin tidak mengapa tetapi ramai juga pembaca yang tidak tahu bahawa 'riwayat syaikhan' dan 'muttafaq alaih' adalah seerti dengan 'riwayat al-Bukhari dan Muslim'.

Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda,

“Aku masuk ke syurga lalu terdengar sebuah suara di hadapanku. Ternyata beliau ialah Al-Ghumaisha’ bintu Milhan”[HR Bukhari]

“ Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa itu kekal di dalam taman-taman dan sungai-sungai di tempat yang disenangi, di sisi Yang Maha Berkuasa” [Al-Qamar: 54-55]”

Bersama orang-orang Ansar
Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam pernah mendoakan orang-orang Ansar dengan doa baginda yang sangat istimewa;
“ Ya Allah, rahmatilah orang-orang Ansar dan anak orang-orang Ansar serta cucu orang-orang Ansar” [HR Bukhari dan Muslim]


Setiap orang semestinya mempunyai impian, bahkan tanpa impian, hidup akan terasa tiada kemanisan, tiada harapan dan tiada perubahan.. Tetapi, dalam mewujudkan impian, ia tidak semudah ABC kerana sudah semestinya terlalu banyak dugaan, cabaran dan halangan yang terpaksa dilalui.. Adakalanya ketika kita sedang mengejar impian itu, terkadang muncul perasaan putus asa kerana tentangan atau rintangan yang mendatang terasa begitu berat dan menekan seluruh jiwa raga kita..Terkadang juga kita tertanya2, adakah impian aku akan tercapai di dunia ini?


Dari kecil saya menyimpan 3 impian utama..apa yang dibuat semestinya menjurus kearah 3 impian itu..seingat saya, coretan impian itu saya lakarkan dalam buku tulis semasa saya berada di darjah 3 lagi. Ya, sudah terlalu lama..Terlalu lama dan terkadang mengundang rasa jemu, sedih dan kecewa.. seandainya impian saya ini tidak mampu saya gapai.. target saya, kesemua impian ini saya akan capai sebelum umur saya berakhir 25 tahun..maksudnya sebelum 11.59 mlm 14 Julai 2010.. (‘ ,) Walau apapun, kuasa Allah maha hebat..Dia berkuasa dan Maha Tahu apa yang terbaik utk hambaNya..Bila dan tika mana kita betul-betul bersedia.

Berjuanglah wahai Ansorullah,
Dengan matlamat daulah islamiah,
Berkorbanlah wahai yang beriman,
Dengan harta dan segenap kepunyaan..


Hari ni sepetang saya menghadiri Muktamar Dewan Muslimat PAS Serdang yang bermula seawal 8.00am dan berakhir pada 2.30pm. Muktamar ini telah di rasmikan oleh Senator Zailah Mohd Yusuff yang merupkan Naib Muslimat Pas Pusat. Saya benar2 tertarik dengan ucapan perasmian beliau khususnya apabila menyentuh berkenaan pembinaan diri dan generasi anak-anak. Secara khususnya adalah berkenaan kehidupan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Kata isteri TGNA : “orang lain mendapat bahagian suamiku semasa dia sihat dan bertenaga, tetapi dia hanya pulang kepadaku apabila dirinya dalam keadaan tersangat letih..aku hanya mendapat bahagian dirinya yang keletihan”. Masya Allah.. inilah hidup seorang isteri kepada pejuang. Kesanggupan mengorbankan masa, kebahagian, kesenangan yang sepatut dimilikinya semata-mata kerana memahami tanggungjawab dan amanah suami untuk membela dan menegakkan Agama..






My Profile

Kelantan, Malaysia
Maahad Rahmaniah,Kelantan (1997-2002) Darul Quran,JAKIM (2003-2006) SarjanaMuda UK Malaysia (2006-2009) Ijazah BA & AQ, Syria (Mei-Nov09) Sarjana UK Malaysia (Dec2009-Dec2010) PHD UMalaya / Jordan (2012-2014)

PERHATIAN

Salam..

sape ye pandai buat read more -:), tolong ajar ye..

erm, blog ana ni kalau nak tgok artikel penuh kena klik pada tajuk..

About this blog


1) Pemikiran dan Metodologi Dr Nuruddin Itr dalam penulisan kitab Manhaj al-Naqd (PHD)


2) Sejauhmana Keprihatinan Syeikh al-Albani terhadap Syawahid Imam al-Tirmizi. Kajian Terhadap Metodologi Antara Keduanya (MA)


3) Hukmul Ahadith allati Sakata a'nhu Abi Daud : Wahukmuhu lil Syeikh Albani (BA)


- Cadangan Proposal :

Penggunaan Kalimah Allah dikalangan Non Muslim menurut perspektif Al-Quran dan Al-Sunnah

Kalau sahabat-sahabat ada bahan, bagila kat ana ye. TQ





Biicara Ukhuwwah

Sahabat Seperjuangan