I am Traveller, Seeking The Truth

“Rasulullah SAW bersabda : “Allah ‘Azza Wajalla berfirman (hadits qudsi): “Kasih sayangKu mengalahkan kemurkaanKu.”


“KESIHATAN & KECANTIKAN ITU HAK MILIK SETIAP INSAN”

Kepada sahabat2 yang berminat mahu mendapatkan produk2 berikut :

1. Tia amilia (RM80 Sekotak) – Harga asal RM95

2. Avail Beauty pad / panty liner (RM10-12 Sebungkus) – Beli banyak dpt Diskaun :)

3. Koyok HERBA KAKI (RM2.50 – 1, Sepasang RM5)

4. Laptop, MP3, MP4 (Bg budget – jenama)

5. Produk HPA (Boleh pesan ape jenis barang yang dikehendaki)
***************************

 Tia amilia : harga asal RM95 – after less jadi RM85


 HPA : Marilah kita sama-sama menyokong produk halalan tayyiban, bukan sekadar halal tapi di ragui.. mahukah darah daging kita dibentuk dr sumber syubhah?

 Laptop, mp3, mp4, etc..akan di order sekiranya ada 3 permintaan ke atas


 Avail Beauty : Jagalah kesihatan kalian, khususnya utk shbt2 akhawat  ambil iktibar drp sgla mcm jnis penyakit yg berlaku

Salam...Apa khabar sahabat-sahabat semua? erm..agak2 macamna kesihatan iman, mental dan badan kalian =) saya tak berkesempatan dan menulis panjang-panjang..tapi just nak promote. Ada sahabat saya jual koyok kaki herba..pernah dengar tak tentang KINOHIMETSU? SLIMMING BEAUTY? lagi....banyak dah kat kedai sekarang ni. Yang terbaru saya tengok herba koyok kaki juga dikeluarkan oleh HILAL.. Tapi biasanya harga koyok kaki ni agak mhal. paling murah pun setahu saya RM5..Mahal tu..itu hanya sebelah, bukannya sepasang kan..=)

Jadi, kat sini saya nak bantu sahabat saya..dia jual koyok kaki ni..harga murah je..just RM 2.50.. Jadi kalau sepasang RM5.. Insya Allah, kalau beli banyak boleh dapat murah.. Sesuai untuk lelaki dan wanita...Saya dah pakai 2 kali..bagus. Alhamdulillah...Untuk pengetahuan sahabat2, koyok kaki berherba ni terlalu banyak khasiatnya..antaranya buang toksin dalam badan, angin, atasi sembelit, sakit-sakit badan, resdung, jerawat, masalah mata, penyakit2 lelaki dan wanita =), kecantikan dalam dan luaran..Dan yang bagusnya juga, koyok kaki ni bagus utk sahabat-sahabat yang sedang berdiet..boleh buang lemak yang berlebihan...

Mungkin sahabat-sahabat risau memandangkan harga koyok kaki ni murah kan? jangan risau sbb koyok kaki ni di bawah pantauan KKM dan harganya pun murah kerana dia ambil terus dari kilang dan tak diiklankan di TV.. produk ni asalnya dari jepun di pasarkan di china, singapore, america, eueropean countries dan banyak lagi..Jadi kalau ada sahabat-sahabat yang berminat, boleh ja bgtau saya ye.. Jagalah kesihatan kita semua, untuk kebahagiaan di hari tuan nanti =))


(Ni kaki sahabat saya tu, dia nak buktikan..die jual, die pun pakai =), dia pernah lumpuh selama 7 bulan, tapi sekarang alhamdulillah =) 


Lailahailla Anta,subhanaka Inni Kuntu Minazzolimin..
Allahummarabbana hablana min ladunka rahmatan wahayyi'lana min amrina rasyada..
yassir umurana Ya Allah..Rabbi yassir wala tua'ssir. Allahumma tammim bilkhair..
birahmatika Ya Arhamarrahimin..


2,3 minggu ini hati betul-betul rasa sangat teruji. Rasa kepenatan yang berlebihan, keletihan yang berpanjangan, kemurungan yang tiada berkesudahan.. Puas jua dipujuk hati, namun ia tetap begitu.. Ya Allah...... Bantulah hamba Mu ini. Sesungguhnya aku tidak berdaya menahan segala dugaan dan ujian yang datang menimpa tanpa pertolongan dan rahmat Mu..Aku hanya manusia lemah ya rabbi mengharapkan belas ehsan Mu..
 
Yassirli ya Rabbi..Bantulah aku, permudahkanlah segala urusanku Ya Allah..berikanlah aku kekuatan dalam menghadapi segala mehnah yang mendatang. Janganlah tuhan, kaki dan hatiku di goyahkan daripada landasan kemenangan dan kejayaan ini.. Sudah terlalu lama ku menanti saat itu...Ya ia hampir tiba. Aku sudah hampir ke garisan penamat itu, cuma memerlukan kesabaran dan keteguhan dan kayuhan yang laju mengatasi orang lain..
 

Kebiasaannya penulisan dalam agama tidak dapat lari dari menggunakan hadith-hadith Rasulullah SAW. Namun begitu kita dapati sebahagian penulis - bahkan mungkin termasuk diri yang menulis artikel ini juga - terkadang leka dan cuai dalam melakukan takhrij terhadap hadith tersebut. Dalam erti kata lain, pembaca tidak akan mendapat maklumat yang tepat tentang sumber dan kedudukan hadith tersebut. Puncanya ialah kerana penulis sendiri tidak bersistem dalam melakukan takhrij - menyatakan sumber hadith dengan tepat.


Berikut adalah contoh kesilapan dalam takhrij yang pernah saya temui:

- tidak bersistem dari awal penulisan - sama ada artikel atau buku - hingga akhir. Terkadang penulis akan menyebut dalam takhrijnya : 'Hadith sahih, Riwayat al-Bukhari dan Muslim', malah terkadang dengan nombor hadith atau jilid buku. Tetapi dalam artikel atau buku yang sama kita juga akan temu takhrij yang tidak terperinci seperti yang sebelumnya...'hadith sahih', 'Muttafaq Alaih'...ini semua tidaklah menjadi kesalahan tetapi ia menunjukkan kurangnya ketelitian. Pembaca yang tahu mungkin tidak mengapa tetapi ramai juga pembaca yang tidak tahu bahawa 'riwayat syaikhan' dan 'muttafaq alaih' adalah seerti dengan 'riwayat al-Bukhari dan Muslim'.

Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam bersabda,

“Aku masuk ke syurga lalu terdengar sebuah suara di hadapanku. Ternyata beliau ialah Al-Ghumaisha’ bintu Milhan”[HR Bukhari]

“ Sesungguhnya orang-orang yang bertakwa itu kekal di dalam taman-taman dan sungai-sungai di tempat yang disenangi, di sisi Yang Maha Berkuasa” [Al-Qamar: 54-55]”

Bersama orang-orang Ansar
Rasulullah Sallallahu Alaihi wa Sallam pernah mendoakan orang-orang Ansar dengan doa baginda yang sangat istimewa;
“ Ya Allah, rahmatilah orang-orang Ansar dan anak orang-orang Ansar serta cucu orang-orang Ansar” [HR Bukhari dan Muslim]


Setiap orang semestinya mempunyai impian, bahkan tanpa impian, hidup akan terasa tiada kemanisan, tiada harapan dan tiada perubahan.. Tetapi, dalam mewujudkan impian, ia tidak semudah ABC kerana sudah semestinya terlalu banyak dugaan, cabaran dan halangan yang terpaksa dilalui.. Adakalanya ketika kita sedang mengejar impian itu, terkadang muncul perasaan putus asa kerana tentangan atau rintangan yang mendatang terasa begitu berat dan menekan seluruh jiwa raga kita..Terkadang juga kita tertanya2, adakah impian aku akan tercapai di dunia ini?


Dari kecil saya menyimpan 3 impian utama..apa yang dibuat semestinya menjurus kearah 3 impian itu..seingat saya, coretan impian itu saya lakarkan dalam buku tulis semasa saya berada di darjah 3 lagi. Ya, sudah terlalu lama..Terlalu lama dan terkadang mengundang rasa jemu, sedih dan kecewa.. seandainya impian saya ini tidak mampu saya gapai.. target saya, kesemua impian ini saya akan capai sebelum umur saya berakhir 25 tahun..maksudnya sebelum 11.59 mlm 14 Julai 2010.. (‘ ,) Walau apapun, kuasa Allah maha hebat..Dia berkuasa dan Maha Tahu apa yang terbaik utk hambaNya..Bila dan tika mana kita betul-betul bersedia.

Berjuanglah wahai Ansorullah,
Dengan matlamat daulah islamiah,
Berkorbanlah wahai yang beriman,
Dengan harta dan segenap kepunyaan..


Hari ni sepetang saya menghadiri Muktamar Dewan Muslimat PAS Serdang yang bermula seawal 8.00am dan berakhir pada 2.30pm. Muktamar ini telah di rasmikan oleh Senator Zailah Mohd Yusuff yang merupkan Naib Muslimat Pas Pusat. Saya benar2 tertarik dengan ucapan perasmian beliau khususnya apabila menyentuh berkenaan pembinaan diri dan generasi anak-anak. Secara khususnya adalah berkenaan kehidupan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat. Kata isteri TGNA : “orang lain mendapat bahagian suamiku semasa dia sihat dan bertenaga, tetapi dia hanya pulang kepadaku apabila dirinya dalam keadaan tersangat letih..aku hanya mendapat bahagian dirinya yang keletihan”. Masya Allah.. inilah hidup seorang isteri kepada pejuang. Kesanggupan mengorbankan masa, kebahagian, kesenangan yang sepatut dimilikinya semata-mata kerana memahami tanggungjawab dan amanah suami untuk membela dan menegakkan Agama..








Buku ini adalah kumpulan artikel ilmiah yang ditulis oleh tenaga akademik di Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia. Kumpulan artikel ini mengandungi penulisan-penulisan yang membicarakan dan membincangkan beberapa persoalan dan isu-isu di sekitar pengajian al-Quran, Hadith dan Qiraat.

 

Dalam pengajian al-Quran beberapa isu telah dibahaskan secara kritis seperti konsep hidayah menurut al-Quran. Berpandukan kepada petunjuk ayat-ayat al-Quran, penulis telah menyusun kertas ini dalam empat aspek utama iaitu hakikat hidayah, tingkatan, sebab dan halangannya. Penulis menghuraikan satu persatu aspek tersebut dengan membawa beberapa ayat-ayat al-Quran mengenainya sebagai sandaran. Di samping itu juga peranan dan sumbangan seorang tokoh ulama terkenal di Nusantara iaitu M.Quraish Shihab di dalam pengajian ilmu Islam di dunia Melayu turut diserlah di dalam buku ini. Penulisan ini memperlihatkan bagaimana pendekatan dakwah yang cuba ditonjolkan oleh M.Quraish Shihab berdasarkan ayat-ayat al-Quran yang berkaitan sebagaimana yang dijelas dan ditafsirkan oleh beliau melalui kitab Tafsir al-Misbah.





Imam Abu I’sa Muhammad ibn I’sa ibn Sawrah ibn Musa ibn al-Dahhak atau dikenali dengan nama  imam al-Tirmidhi adalah merupakan salah seorang daripada pengarang kitab sunan  al-Sittah yang dikenali sebagai al-jami’ atau sunan al-Tirmidhi. Di dalam sunan ini, tidak kesemuanya hadith yang dimasukkan adalah sahih bahkan wujudnya pelbagai taraf hadith yang lain. Selain itu, terdapat juga penggunaan istilah-istilah baru yang telah diperkenalkan oleh imam al-Tirmidhi dan kadangkala menimbulkan kekeliruan kepada ulama dan pentahqiq kitab  beliau. Antaranya ialah dhaif pada sanad tidak semestinya dhaif pada matan, penggunaan isyarat “wa fil bab a’n fulan” dan sebagainya.

Sunan al tirmidhi telah dikaji oleh beberapa orang ulama hadith. Bagi seseorang yang pernah membaca atau mengkaji kitab sunan al tirmidhi, mereka akan mendapati bahawa imam al-Tirmidhi sentiasa memberikan pendapatnya di hujung setiap hadith yang ada di dalam kitabnya sama ada sahih atau tidak. Pendapat imam al-Tirmidhi ini menjadi perbincangan dan kajian di kalangan ulama hadith sejak dahulu hingga kini.  Di antara ulama yang melakukan tahqiq terhadap sunan al-Tirmidhi ialah syeikh Albani. Beberapa pentashihan daripada syeikh Albani dan selainnya memberi maksud bahawa apa yang dihasilkan oleh imam al-Tirmidhi adalah ijtihad yang dilakukan oleh  mana-mana ulama hadith berdasarkan ilmu Mustolah al-Hadith




Nak Search Ape Ye..

Loading...

My Profile

Kelantan, Malaysia
Maahad Rahmaniah,Kelantan (1997-2002) Darul Quran,JAKIM (2003-2006) SarjanaMuda UK Malaysia (2006-2009) Ijazah BA & AQ, Syria (Mei-Nov09) Sarjana UK Malaysia (Dec2009-Dec2010) PHD UMalaya / Jordan (2012-2014)

PERHATIAN

Salam..

sape ye pandai buat read more -:), tolong ajar ye..

erm, blog ana ni kalau nak tgok artikel penuh kena klik pada tajuk..

About this blog


1) Pemikiran dan Metodologi Dr Nuruddin Itr dalam penulisan kitab Manhaj al-Naqd (PHD)


2) Sejauhmana Keprihatinan Syeikh al-Albani terhadap Syawahid Imam al-Tirmizi. Kajian Terhadap Metodologi Antara Keduanya (MA)


3) Hukmul Ahadith allati Sakata a'nhu Abi Daud : Wahukmuhu lil Syeikh Albani (BA)


- Cadangan Proposal :

Penggunaan Kalimah Allah dikalangan Non Muslim menurut perspektif Al-Quran dan Al-Sunnah

Kalau sahabat-sahabat ada bahan, bagila kat ana ye. TQ





Biicara Ukhuwwah

Sahabat Seperjuangan