I am Traveller, Seeking The Truth

“Rasulullah SAW bersabda : “Allah ‘Azza Wajalla berfirman (hadits qudsi): “Kasih sayangKu mengalahkan kemurkaanKu.”



Salam.. Ape khabar semua? Apepun semoga kita semua didalam rahmat dan kasih sayang Allah..Harini, daiemuda mencari dalil-dalil daripada Al-Quran dan Al-Hadith berkenaan Jihad.. Laungan penuh bersemangat dan bertenaga mengajak kepada Jihad kali kedengaran oleh aktivis-aktivis yang sinonim dengan perjuangan Islam.. Para jundullah sering di suapkan dengan kata-kata semangat dan perangsang agar terus bertahan dan thabat dalam Saff demi menegakkan Islam.. Tetapi, sebenarnya adakah kita betul-betul sudah jelas dan memahami Jihad dalam erti kata yang sebenarnya? Apakah kita benar-benar berintima' dengan perjuangan yang menepati garis panduan Allah dan Rasul? Insya Allah..mudahan-mudahan mutiara 1, mutiara 2 yang telah daiemuda publishkan sebelum ini mampu memberi sedikit perkongsian ilmu dengan sahabat-sahabat pengunjung…

 
 

Apakah Definisi Jihad :

Kamus Dewan: Perang suci melawan orang-orang kafir kerana mempertahankan agama Islam. Perang sabil dalam sejarah Islam adalah peperangan antara Islam dan Musyrikin

Ibn Hajar Al-Asqalani dan pendapat para muhaditin: Jihad secara syarie ialah mencurah segala kesungguhan di dalam memerangi orang-orang kafir, dan jihad itu dilakukan dengan tangan, harta, lisan dan hati.

Wahbah al-Zuhailiy: Definisi jihad yang paling tepat dari sudut syariat ialah mencurah segala tenaga dan keupayaan di dalam memerangi orang-orang kafir dan menahan serangan mereka dengan jiwa, harta dan lisan


 

Dalil daripada Al-Quran dan Al-Sunnah :

Maksudnya "Dan perangilah kaum kafir musyrik seluruhnya sebagaimana mereka memerangi kamu seluruhnya, dan ketahuilah Allah beserta orang-orang bertaqwa.


 

Dalil daripada Hadith :

عن أنس بن مالك رضي الله عنه عن النبي صلى الله عليه وسلم قال ( لغدوة في سبيل الله أو روحة خير من الدنيا وما فيها

Maksudnya: Daripada Anas bin Malik radhiallahu 'anh berkata, Rasulullah s.a.w bersabda: 'Berada (di medan jihad) di jalan Allah di waktu pagi atau petang adalah lebih baik daripada dunia dan segala isinya.


 

Keterangan ringkas hadith:-

Hadith di atas menjelaskan tentang kelebihan berjihad di jalan Allah. Jihad yang di maksudkan ialah jihad peperangan melawan orang-orang kafir di medan perang. Menerusi hadith di atas, Rasulullah s.a.w menjelasakan bahawa perbandingan kelebihan orang yang turun berperang adalah lebih baik daripada nikmat dunia dan segala isinya.


 

Huraian hadith:-

Ibn Daqiq al-'Id rahimahullah, keutamaan jihad sebagai lebih baik daripada dunia dan segala isinya di dalam hadith di atas dapat di fahami dari dua sudut:

  1. Keutamaannya adalah ghaib daripada pengetahuan manusia lalu dibandingkannya dengan sesuatu yang dapat diukur oleh indera, yakni dunia dan segala isinya. Dengan perbandingan ini seseorang itu dapat mengukur betapa besarnya keutamaan jihad di jalan Allah.
  2. Keutamaannya diukur dengan segala kebaikan dunia dan isinya, dimana seandainya seseorang memiliki segala kebaikan dunia dan isinya lalu ia menyedekahkannya dalam rangka ketaatan kepada Allah, nescaya amalan jihad tetap lebih utama darjatnya dan lebih tinggi manfaatnya daripada amalan sedekahnya itu.


     

Pengajaran Hadith

1) Jihad itu merupakan satu amalan yang dituntut dalam Islam dan memiliki darjat yang tinggi disisi Allah

2) Allah menjanjikan ganjaran pahala yang besar kepada hambanya yang keluar berjihad ke jalanNya.

3) Setiap perkara yang berkaitan dengan jihad ianya berhubung kait dengan syahid.

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Rujukan :

  1. Al-Quran, At-Taubah 9 : 36- Semua terjemahan ayat al-Quran dalam tulisan ini berdasarkan Tafsir Pimpinan Al-Rahman kepada pengertian al-Quran. Edisi !5 ( Kuala Lumpur: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, Pusat Islam Malaysia, 1998).
  2. Al-Bukhari, Shahih al-Bukhari, Kitab Jihad dan Ekspedisi Perang, Bab keluar berjihad di waktu pagi dan petang. No. 2639.
  3. Terjemahan maksud hadith oleh Hafiz Firdaus Abdullah dalam buku beliau Apakah Jihad di Jalan Allah? Buku 1: Definisi, Kepentingan dan Kemuliaan Jihad. Hlm. 29. Johor: Jahabersa.
  4. Al-Syaukani. Nail
    al-Authar Syarh Muntaqa al-Akhbar min Ahadits Sayyid al-Akhyar.  

    P/s : Semua "MUTIARA" yang di publishkan dalam blog ni, adalah berdasarkan kajian daiemuda setelah di semak oleh lectures ;-)

Powered By Blogger

My Profile

Kelantan, Malaysia
Maahad Rahmaniah,Kelantan (1997-2002) Darul Quran,JAKIM (2003-2006) SarjanaMuda UK Malaysia (2006-2009) Ijazah BA & AQ, Syria (Mei-Nov09) Sarjana UK Malaysia (Dec2009-Dec2010) PHD UMalaya / Jordan (2012-2014)

PERHATIAN

Salam..

sape ye pandai buat read more -:), tolong ajar ye..

erm, blog ana ni kalau nak tgok artikel penuh kena klik pada tajuk..

About this blog


1) Pemikiran dan Metodologi Dr Nuruddin Itr dalam penulisan kitab Manhaj al-Naqd (PHD)


2) Sejauhmana Keprihatinan Syeikh al-Albani terhadap Syawahid Imam al-Tirmizi. Kajian Terhadap Metodologi Antara Keduanya (MA)


3) Hukmul Ahadith allati Sakata a'nhu Abi Daud : Wahukmuhu lil Syeikh Albani (BA)


- Cadangan Proposal :

Penggunaan Kalimah Allah dikalangan Non Muslim menurut perspektif Al-Quran dan Al-Sunnah

Kalau sahabat-sahabat ada bahan, bagila kat ana ye. TQ





Biicara Ukhuwwah

Sahabat Seperjuangan